2017 – uppnådda mål och nylanseringar

Ett år fyllt av uppnådda mål, nya lanseringar och partners som hjälper till att föra ut budskapet om att ”göra Sverige och svenskarna friskare”. Organisationen En Svensk Klassiker flyttade fram positionerna 2017 – och kan se fram emot ett spännande 2018.

– 2017 blev ett bra år, men det finns mer att utveckla och en del stora utmaningar när det gäller folkhälsa framför oss, inte minst för barn och ungdomar, förklarar Micke Thorén, vd för En Svensk Klassiker, på telefon från ett snörikt Björnrike i Härjedalen.

12 000 elever gör en Klassiker

Nu ska vi dock inte gå händelserna i förväg utan först summera En Svensk Klassiker-året i siffror:

  • Skolklassikern, mellanstadieelevernas och sedan i höstas även lågstadieleverenas möjlighet att göra sin egen klassiker tillsammans på hemmaplan, hade ett mål att nå 10 000 elever i 80 kommuner. Det blev 12 000 i 130 kommuner! Målet när skolan ringer ut för sommarlov i juni 2018 är 40 000 elever totalt.
  • Special Olympics-klassikern lanserades i september, tillsammans med Svenska Parasportförbundet och Special Olympics Sweden. Den egna klassikern på hemmaplan för människor med utvecklingsstörning hade vid årsskiftet lockat 508 personer i 34 kommuner – som tillsammans samlat ihop drygt 600 mil i bland annat skidspåret. Det är över förväntan.
  • ICA-klassikern som varit igång i fyra år, varav drygt ett och ett halvt år för kunderna, och lockat över 65 000 anmälningar i form av ICA:s kunder och medarbetare både centralt och i butikerna. ICA fortsätter att skruva på konceptet tillsammans med organisationen En Svensk Klassiker.

Starka samarbeten

Micke Thorén, VD för En Svensk Klassiker

– Framgången beror dels på att vi gör ett bra arbete i organisationen, dels att vi har starka partners som hjälper oss att både genomföra satsningarna och få ut budskapet. Bra exempel på det är ICA som engagerar sig i ICA-klassikern, Skolklassikern och Special Olympics-klassikern, Renault som tagit fram reklamfilmer om hur du ska träna och tänka inför de olika loppen, och Santander som inlett ett samarbete med tidigare skidåkaren och dubble OS- och VM-guldmedaljören Johan Olsson.

Johan Olsson antog utmaningen att genomföra en egen Klassiker. Den är han på väg att klara – bara Vasaloppet återstår - med bravur, bör tillägas. Olsson sprang exempelvis sitt första Lidingölopp (30 km) på 1.48.59. Det placerade honom på en sensationell 21:a plats.

Unga är utmaningen

Trots En Svensk Klassikers framgångar återstår det stora utmaningar.

– Vår studie tillsammans med Novus om barn och ungdomars träningsvanor, som vi presenterade på Livsplats Sverige i Varberg i augusti, visar att två av tio ungdomar inte ägnar sig åt fysisk aktivitet överhuvud taget och att allt fler slutar idrotta i förening allt tidigare, redan i elva-tolvårsålder. Det är bekymmersamt både när det gäller folkhälsa och kommande elit som i sin tur lockar bredden. Det finns färre talanger som tränar för att nå sin fulla potential, säger Micke Thorén och fortsätter:

– En annan utmaning är att nå unga i socialt utsatta områden. Den grupp som kanske behöver röra sig mest av alla.

Arvsfonden-projekt på önskelistan

Julen är visserligen över, men det hindrar inte att En Svensk Klassikers vd får chansen att skriva en önskelista inför 2018.

– Jag hoppas och önskar att vår satsning på en kortvariant av Klassikern för killar, och då i mixad grupp med tjejer, blir av, att antalet följare i sociala medier fortsätter att öka, att vårt samarbete med Handelshögskolan i Göteborg om Klassiker-loppen som en viktig del av besöksnäringen går i mål och att vi får till ett mycket angeläget folkhälsoprojekt tillsammans med Triathlonförbundet och Parasportförbundet, med stöd av Arvsfonden. Vi är på väg att formulera en ansökan.

 

Thomas Björn