Leksand gör ändå vinst

Rena hasarden, fast lite tröst ger den ekonomiska vinsten. Så betraktas kvalspelet i Leksand.
 Går det riktigt bra, och kommer mycket publik, så kan vi tjäna runt en miljon kronor, säger Leksands vd, Jonas Bergqvist.
I elitserien budgeterade klubben med ett snitt om 4 800 åskådare som i själva verket blev 5 000 per match. Inför kvalserien vill leksingarna ligga lågt och har en förhoppning om 4 000 åskådare i vardera av de fem hemmamatcherna.
- Men vi ligger medvetet lågt i vår kalkyl och vi vet ju ännu inte exakt vilka lag vi får möta. Rent publikt sett vore det bra om AIK och Skellefteå gick vidare från play off-spelet.
Jonas Bergqvist påpekar att det också finns utgifter:
- Malmö och Skellefteå eller Växjö, innebär två flygresor, och det kostar förstås en del. Vi tänker i och för sig inte så mycket på pengarna, men det är klart att vi kan göra omkring en miljon netto om allt faller på plats.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.