De vill utmana IMG

I Stockholm har det nybildade nätverket Sport Business Nordic tagit form. En företagsgruppering som består av sex bolag som som ser sport som ledande inom marknadsföring.
Senaste tillskottet i nätverket är kommunikationsbyrån Sport Brands som arbetar med konceptutveckling av varumärken.
Bland kunderna finns både idrottsorganisationer och företag.
Med målet att Sport Business Nordic ska utmana världsledande IMG har Magnus Roos i ett halvår skapat detta företagshus med sex bolag som i dag samverkar inom sport och marknadsföring.
I dag arbetar sammanlagt 20 personer inom Sport Business Nordic (SBN), med olika begåvningar, fristående, men delägda av SBN. Alla ser sport ur ett kommersiellt perspektiv, till exempel event och mobila lösningar.
Där finns också eventbyrån Giraffe, som erövrade Carlsberg som kund. Ett oerhört förtroendeuppdrag som innebär att Giraffe ska ansvara för över 400 event det närmaste året.
I nätverket ingår också Eport (produktionsbyrå på nätet), varumärkesstrategen Calle Peyron samt Global Mouth som jobbar med mobila tjänster och koncept.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.