IMG vill ha makt över fotbollen
/Skrivit avtal med Malmö FF om att vara en part i det nya arenabygget och ge MFF finansiell kraft att bli en storklubb i Europa. Här pratas om hundratals miljoner som mål.
/Diskuterat med Svenska Fotbollförbundet och hittat en formel för att bli en betydande del av en ny nationalarena.
/Inlett samtal med flera andra allsvenska klubbar om avtal, liknande det som är upprättat med MFF. Dvs IMG vill ha tillgång till reklamrättigheter och göra bättre affärer.
/Intensifierat ansträngningarna för att få del av tv-avtalet med Svenska Fotbollförbundet. Med Viasat/TV4/Svt samt Canal+ som tuffaste konkurrenter.
- Den kunskap vi står för är vi ganska ensamma om. Vi har inte så värst mycket konkurrens. Det är ett antal faktorer som gör att vi just nu har en möjlighet att växa i våra affärer, säger Martin Englund, ansvarig för IMG:s verksamhet i Skandinavien.
- Vi ser att det finns bra möjligheter på den svenska och skandinaviska marknaden. Ekonomin är relativt stark. En övergripande trend är att företagen väljer att aktivera sig mer kring de sponsorskap de gör. Det gör att värdena i sponsorskapen blir större, säger Martin Englund.
Det är nya bevis för att traditionell sponsring är på väg att minska. Nu utvecklas i stället sponsringen mot ett större innehåll, där exponering är en del, event mot kunder, publik, anställda en växande del. Där finns det alltså mer pengar att hämta.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.