Rekordsiffror i Färjestad

Sveriges mest lönsamma förening har haft årsmöte och presenterat sin ekonomiska bild – 8 miljoner i vinst, 75 miljoner i eget kapital och intäkter om 120 miljoner kronor. Det handlar om Färjestads hockey.

Sveriges mest lönsamma förening har haft årsmöte och presenterat sin ekonomiska bild – 8 miljoner i vinst, 75 miljoner i eget kapital och intäkter om 120 miljoner kronor. Det handlar om Färjestads hockey. 

Noterbart, men föga överraskande, är att personalkostnader är den största utgiftsposten. 65,4 miljoner betalar föreningen ut i löneersättningar.

- Det är en hög siffra. Mer än 50 procent av våra intäkter. Men det går inte att köra med en lågbudgetsatsning om man vill vara med och vinna. Det kostar, förklarade klubbdirektören Lars Glennert.

Av 65,4 miljoner, hur mycket går till spelarna? - Det svarar jag inte på.

Däremot hävdar han: - Vi fortsätter att planera för succé.

 Sju miljoner i överskott är något som många klubbkassörer i Sverige bara kan drömma om. I Färjestad har det blivit till tradition. Undantaget är säsongen 2004-2005 med alla spelarimporter, från bl a NHL. Det spräckte kostnadskalkylerna hos många och Färjestads vinst blev inte större än 1,26 miljoner kronor medan flera av konkurrenterna gick back.Förra vintern när allt var sig likt var klubben tillbaka på ett plus om dryga sju miljoner kronor och kalkylerna bygger på motsvarande överskott för denna vinter.  

- Når vi kvartsfinal och har ett snitt 7 500 åskådare i arenan borde vinsten hamna runt sex sju miljoner kronor, säger Glennert i Värmlands Folkblad.

I årsredovisning framkommer också att Färjestads koncern, som är rätt ord i sammanhanget och innefattar även den ideella föreningen Färjestads BK och fastighetsbolaget FBK Fastighets AB, innebar en försäljning av souvenirer om totalt 9,28 miljoner kronor. Så kallad merchandising ger allt högre intäkter. Nu byter också klubben färg på spelardressen.

Sture Emanuelsson blev vald till ordförande för ytterligare ett år. Steve Fredriksson, vd i Konsum Värmland är ny i styrelsen. Det är ytterligare en storsponsor som tar klivet in. Sedan tidigare finns Claes Fagerström, FöreningsSparbankens sponsorchef, i styrelsen.  

Fakta för Färjestads BK:

Matchintäkter: 42 741 000

Reklam: 25 388 000

Kiosker: 4 426 000

Souvenirer: 9 228 000

Uthyrning av Löfbergs Lila Arena: 16 959 000

Restaurang: 13 662 000

Övrigt 6 815 000  

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.