Dyra biljetter tvingar fansen till lån

Engelska fotbollsfans tvingas låna betala dyrt för sin kärlek till spelet. Säsongsbiljetterna blir allt dyrare men en hängiven supporter är trogen enligt ny forskning från Virgin Money.

Konsekvensen är att många människor i England tar lån för att följa sitt favoritlag. Resultat från Virgin Money's auktoritativ Football Fans 'Inflation Index visar att en av fem, alltså 20 procent av supportrarna, tar lån.

- Säsongsbiljetter är en stor utgift för åtskilliga människor, särskilt som betalningen ska göras före sommaren och klubbar erbjuder möjlighet till delbetalningar med hög ränta. Vi vill att klubbarna ser över hur de kan hjälpa fansen bättre, säger Malcolm Clarke, ordförande i Football Supporters Federation, till The Times.

Fansen lånar i genomsnitt 682 pund, drygt 8 000 kr. Arsenals anhängare har fotbollsrelaterade skulder på i genomsnitt 1 284 pund (mer än 15 000 kr) tätt följda av Manchester Uniteds med 1 231 pund (drygt 14 500 kr).

Kostnaderna för fansen har ökat eftersom säsongsbiljetterna blir allt dyrare. Trots finanskrisen har bara fyra klubbar, Portsmouth, West Ham, Bolton och Aston Villa, minskad försäljning av dessa biljetter, enligt uppgifter i The Guardian förra veckan. Priserna för en säsongsbiljett kan variera från 2 000 till dryga 10 000 kronor.

Malcolm Clarke kritiserar också Manchester Uniteds krav på att säsongsbiljetter har kravet att köparen är skyldiga att köpa biljetter till FA-cupen och alla europeiska matcher, en regel som infördes i fjol.

The Virgin Moneys forskning visar att framgång också föder skuld, för fans till Top Four, alltså Manchester United, Chelsea, Liverpool och Arsenal är de som behöver låna mest.  Flest fans med skulder har West Ham och Aston Villa. 

 

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.