Gillette lämnar Tiger Woods
Tidigare har klocktillverkaren Tag Heurer, teknikkonsulterna i Accenture, dryckesjätten Gatorade och telefonföretaget AT&T hoppat av gällande kontrakt.
Samtidigt har tunga sponsorer som Nike, Gillette och EA fortsatt att stödja honom efter att otrohetsaffärerna som avslöjades i slutet av november i fjol.
"Han ska inte bli störd"
Nu kommer skarpa ord från rakhyvelstillverkaren:
- Han ska inte bli störd av vår reklam – och omvänt, det samma gäller för oss, som Gillettes vd, Bob McDonald uttrycker det.
Via reklamkampanjer i tv, radio, affischer, vepor, ja, överallt i synnerhet i USA har Tiger Woods. Ingen annan idrottsutövare har tjänat så stora pengar på sina sponsorer.
Nu går miljontals dollar förlorade.
Tiger Woods ymniga kärleksaffärer kostar sponsorerna och företagens aktieägare runt 12 miljarder dollar, uppgav tre amerikanska forskare sedan de hade synat kändissponsring och dess konsekvenser.
- Vår analys visar att även om det onekligen finns fördelar med att ha stöd från en kändis av Tiger Woods rang, så är risken för negativa konsekvenser stor, säger Victor Stango, professor i nationalekonomi vid University of California till The Age.
Forskarnas hårda dom
De undersökte aktiernas påverkan under 13 när stormen pågick som värst. Forskarna jämförde avkastningen för Woods sponsorer jämte deras respektive största konkurrent.
Victor Stange och hans kollegor synade nio sponsorer, Accenture, American Express, AT&T, Tiger Woods PGA Tour Golf (Electronic Arts), Gillette, Nike, Gatorade, TLC Laser Eye Centers och Golf Digest.
De kom fram till att företagen tappade 12 miljarder dollar i aktievärde. Granskningen visade ett tapp på 2,3 procent. Forskarna var också noga med att betona att motsvarande förändringar inte kunde förklaras med normala variationer i aktiekurserna.
Tidigare har det finansiella informationsföretaget, Bloomberg, hävdat att TV-nätverken och sponsorerna förlorar 220 miljoner dollar, drygt 1,5 miljard kronor, när Woods försvinner från tävlingsbanorna.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Fria Europa (inte verifierad)
fre, 2010-02-26 08:30
1. Väntat
Det är både väntat och det kommer mera. TW har minst tre förmodligen fem år innan hans varumärke kan vara i närheten av nivån för första november 2009. Hans prispengar från golfen är kaffepengar och räcker inte ens till att underhålla båten så sponsorerna är en förutsättning för att gå runt. Det är troligt att också EA lämnar när lagren är slut och det finns möjlighet att till vettiga kostnader lansera nästa version. Kvar är Nike som dels inte har något alternativ och dels inte behöver drabbas av "bad boy" image. Den intressanta räkneövningen hu rmcyket varje utomäktenskapligt nummer har kostat Tiger är inte helt enkel med beloppen hamnar hur man än räknar på miljonbelopp och det är före skumpan och pillren.Håkan (inte verifierad)
fre, 2010-02-26 18:22
2. Tiger W
Tiger W back on the tour go Tiger you is number one, thanks come back Tiger W.