”Publiken ska slippa scooteroverall”
För att försöka locka mer folk till Olympia provade HIF att sänka biljettpriserna i de två sista hemmamatcherna innan VM-uppehållet.
Fick önskad effekt
Matchen mot Örebro lockade 10 367 mot 8 034 i fjol. När Halmstads BK kom på besök kom 11 141 åskådare till Olympia mot 8 8181 i fjol, skriver Helsingborgs Dagblad.
- Det fick den effekt vi önskat, säger HIF:s klubbdirektör Paul Myllenberg.
- Jag räknar med att vi förlorade runt 300 000 kronor på de två matcherna.
Men oavsett detta har klubben tagit beslutet att fortsätta med biljettrabatter och det betyder i klartext, 59 kronor för vuxen och 29 för barn på ståplats.
- Det är på ståplats vi har den stora och breda publiken, som inte vill öppna på plånboken alltför mycket. Därför har vi gjort så här, säger Myllenberg.
Theorin är uppriktig
Tommy Theorin, generalsekreterare i SEF, stödjer HIF.
- Jag delar helt och hållet HIF:s inställning. Visst kan man förlora ekonomsikt på det kortsiktigt, men det man förlorar på gungorna tas igen på karusellerna.
Theorin påpekar: - Vi måste börja spela senare på våren. Som det varit i år har man ju varit tvungen att klä sig i scooteroveraller för att överhuvudtaget kunna gå på en match i början av allsvenskan.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.