Elitseriens gigant - utan marginaler

180,9 miljoner i omsättning, ett holdingbolag med fem affärsdrivande bolag, ca 1200 samarbetspartners. Fasaden hos Linköpings HC ser bra ut. Ingen annan klubb omsätter heller mera i elitserien. Men på sista raden står knappa 1,1 miljoner i resultat.

”Tillvaron är tuff. Det är en daglig jakt på pengar, men vi ligger ändå bra till i en i dagsläget tuff bransch”, menar två av de drivande i LHC, Anders Mäki och Fredrik Johnson.

Elitserien passerar allsvenskan?

Den här säsongen har hockeyn förhoppningar om att Elitserien ska locka flera åskådare och överträffa allsvenskans siffror. Det är de två sporterna som slåss om det mediala utrymmet. Ingen av dem kan klaga på intresset och i ett affärsperspektiv ger klara fördelar.

Linköpings HC har både stolta traditioner och bra förutsättningar. Klubben har varit bland de fyra främsta i elitserien sju år i rad och har en förnämlig arena i Cloetta Center. Men här finns också en motsägelse – det är just spelarlönerna och hallhyran som utgör de största utgifterna.

LHC presenterar inte spelarlönerna specifikt men koncernen hade 95,6 miljoner i personalkostnader på 115 heltidsanställda och totalt nära 600 löntagare. Klubben betalar också dryga 22 miljoner i hyra till Linköpings kommun.

"Andra värderar sitt lag annorlunda"

- Vi skrev ett 15-årigt avtal när Cloetta Center byggdes. Det är ungefär tio år kvar på det. Jag kan inte säga att vi betalar för mycket. Men jag slår fast att andra kommuner värderar sitt hockeylag annorlunda än vad Linköping gör, hävdar klubbdirektören Mike Helber.

Han vill inte undanhålla det faktum att kommunen betalar cirka 3 miljoner i olika avtal, bl a hyra av loger på arenan.

Ledningen i LHC kan ändå inte låta bli att titta på andra klubbar, där några äger sina hallar medan andra föreningar har fördelaktigare avtal. Linköpings 22 hyresmiljoner med tvåans 14 miljoner och Skellefteås och Luleås 6 miljoner. Det ska jämföras med LHC som betalar totalt ca 31 miljoner och får ett driftsbidrag på 9 miljoner, därmed 22 miljoner.

Måste hitta nya intäkter

LHC har pressen att ständigt hitta nya intäkter.

Det är en kvintett som leder arbetet. Styrelseordföranden Christer Mårdh, försäljningschefen Fredrik Johnson, klubbdirektören Mike Helber, vice klubbdirektör Anders Mäki och ekonomichefen Lars Ellbrant för en ständig kamp mot för små marginaler.

När företaget Energizer sa ja till ett samarbetsavtal som Diamantpartner för en vecka var glädjen stor på LHC:s kansli. Minimum för att bli Diamantpartner är 600 000 kr och Energizer blev nu det 15:e företaget i den gruppen.

1200 samarbetspartners

Totalt har LHC inte mindre än 1200 samarbetspartners. Sponsorstrukturen består av ca 15 Diamantpartners, ett 50-tal guldpartners (över 275 000 kr), ca 20 silverpartners (över 185 000 kr) och ett 40-tal bronspartners (över 110 000 kr) samt en stor bredd av främst lokala företag.

- Strategin är att alla företag, stor som liten, har en viktig del i LHC:s satsning. Vårt mål är att de alla ska ”få tillbaka två kronor i värde på varje investerad krona”. De ska också känna att de är med och skänker stolthet till invånarna i vår region, menar Anders Mäki och Fredrik Johnson.

De är väldigt måna om att värna om ett genuint samarbete.

- En förening som LHC bygger mycket på det lokala och regionala näringslivet, men vi ser definitivt en ökning från företag mer på riksnivå.

Stenbecks slutbetalning

- Till den här säsongen fick vi fyra nya diamantpartners, alla med ledningskontor i koncernen utanför regionen.

Trots det procentuellt skrala resultatet från i fjol har LHC i alla fall 7,9 miljoner i eget kapital.

Dit har klubben kommit via två annorlunda uppgörelser. Hugo Stenbeck blev för att par år sedan en finansiär av format och har stått för miljonerna när utländska stjärnspelare har värvats. Men redan i våras kom antydningar om att han eventuellt skulle backa och nyligen gjorde Stenbeck en slutbetalning från fjolårets avtal.

Stenbecks medverkan innebar en extrainkomst, det samma gäller uthyrningen av spelare till Ryssland. Under några år har här LHC fått in miljonbelopp den vägen. Pengar som viss mån balanserar en spelarbudget där snittlönen bedöms ligga på 80 000 kronor. En stjärnspelare i elitserien i dag kostar betydligt mera, från 200 000 kronor och uppåt.

Största föreningen i landet

- Vi har varit skickliga på att skapa intäkter till Linköping, säger Mike Helber.

I ekonomitermer innebar det att via besparingsåtgärder förbättrade resultatet med 7 miljoner trots att omsättningen sjönk med 4 miljoner. Men semifinalen i våras ska helst förbättras framme i vårdagar för det är medverkan och avancemang i slutspelet som styr.

Mitt i all matematik påpekar ändå Helber:

- Vi är Sveriges största ishockeyförening sett till antalet ishockeyspelare. Förra året var det bara Linköping och Brynäs som gick till alla fem slutspel; A-lag, damlag, A-juniorer, B-juniorer och U16. På så sätt är vi utan tvekan Sveriges bredaste förening och det är vi stolta över, säger Mike Helber. Och när jag kom hit 1992 spelade 300 barn, nu är det nära 800.

Har glömt supportrarna

- Dessutom är vi en stark fanbärare för Linköping och Östergötland. LHC är ett fenomen som innebär tillhörighet, glädje och ibland frustration för många över att man inte vinner alla matcher.

Ett växande problem just nu är att klubben ändå tappar publik och att stämningen är sämre i Cloetta Center. Christer Mård, ordförande sedan 15 år, påpekar:

- Vi måste nå ut till de vanliga LHC-supportrarna. De som finns där ute, som bryr sig om oss, men som bara ibland går på våra matcher. De har vi försummat.

- Ett problem för många föreningar, så också för oss, är att vi för länge tagit supportern för given. I LHC är vi bra på kontakten med företagen, men sämre på kontakten med de vanliga supportrarna.

Hur påverkar alla TV-matcher?

Mård framhåller ökad annonsering, mera TV-reklam, en bättre och mera uppdaterad hemsida, fler differentierade biljettpriser och mera omtanke om familjerna. Nog försöker LHC, men som motkraft finns TV-bevakningen. Av ondo eller godo, tvistar de ledande.

Så länge kämpar LHC och övriga elitserieklubbar vidare.

- Vårt gemensamma mål och ambition är att behålla och förstärka svensk klubbhockeys position som en av de starkaste utanför NHL, avslutar Anders Mäki.

Thomas Ejderhov

Fakta

Om Linköpings HC

Moderklubben (ideell förening) äger ett ”holdingbolag” Linköpings Hockey Club AB som i sin tur äger ett antal affärsdrivande bolag med släktskap, konkurrensfördelar, vinstmarginal eller kostnadsreduceringspotential för den idrottsliga verksamheten. Allt LHC gör bygger på att tillföra resurser och stärka konkurrenskraften.

LHC Event AB – försäljning, restaurang och barer i arenan samt utveckling av arenakoncept utanför hockeymatcher (konferens, After Work etc). Men inte konserter och mässor i arenan.

Ispalatset i Linköping AB – Drift- och fastighetsbolag, svarar för driften av arenan och sportfältet Stångebro samt LFC-damerna nya egna konstgrästräningsplan från 1 november. Även ägande och drift av en hyresfastighet i Linköping.

LHC Ord & Bild AB – reklambyrå som har ungefär halva sin omsättning till den egna koncernen och den andra halvan externt.

Linköping Health Care AB – motionsanläggning i Linköping med eget gym för allmänheten men också pool (vattengymnastik/babysim) samt sjukgymnastik och privat läkarvård. Samtliga regionen elitlags sjukgymnaster tjänstgör här (LHC, LFC, Åtvidaberg och Linköping Innebandy i Elitserien).

Sports Air AB – flygbolag som arrangerar charterflygningar via inhyrt flygplan. Första resan skedde i lördags när HV71 flög till Luleå.

Därtill idrottssamarbeten (elitnivå) med LFC Damfotboll och LVC Volleyboll (båda f n regerande svenska mästare) där damfotbollen är mer integrerad och volleybollen är ett marknads- och varumärkessamarbete.

Erik (inte verifierad)

fre, 2010-12-03 00:47

1. Glömt bort supportrarna? Mård har vetat om problemen sedan 2002!

Vad är nyttan av alla högutbildade ekonomer i ledning och styrelse om Sveriges största omsättning ger en av de lägsta vinsterna? Sportsligt sett är ledarmeriterna i klubben tämligen impotenta. Man klarar inte mer än att bara delta. Det sportsligt vinnande ledarskapet saknas och söks om och om igen efter externt. Och det är det som är skillnaden mellan affärsverksamhet i stort och att verka inom idrottsvärlden på elitnivå. Att skryta med bara deltagande är inte tillräckligt för godkänt om man är STÖRST i Sverige. Då är man inte störst - bara den som spenderar mest. Christer Mård och de andra klubbledningen har samtidigt som de ägnat all energi åt att bygga idrottskoncern varit tilltalade av såväl mångåriga supportande privatpersoner som supporterorganisationen. Men man har valt att ignorera. Enstaka möten har skett - för syns skull så man utåt i media sedan kunnat säga att man lyssnat. Lyssnat men inte agerat. Inte ens haft en öppen dialog. Fokus har varit det som man nu säljer som "Hockeyprodukten" - en upplevelse. Hjärta och stämning försvann med dövörat man visade. När man insett att stämning inte kommer av sig själv har man gjort några få försök att få tillbaka supportermassorna. Men bara ett fåtal av de högljudda stödjande fansen ställer upp. Går inte in på allt som ignorerats eller missköts under senaste decenniet - det är för mycket! LHC vet ju även om beståndsdelarna i vad missnöjet består. Med dagens upplägg vill ingen av de avträdda ställa sig på läktaren igen. Enstaka tillfällen samlas en stor del och går på en match ihop, som likagärna kan vara en bortamatch. Sveket sitter för djupt och dagens upplägg är osunt och förnedrande mot fansen. När LHC hamnat i ett läge att man startar om på riktigt kanske man kan hoppas på att fansen återvänder. Men än så länge fortsätter man i sina arroganta hjulspår.

Johan A (inte verifierad)

tors, 2011-08-25 00:21

2. Vad är skillnaden?

Vad är skillnaden mot andra klubbar? Hur tar de andra emot fansen på ett bättre sätt? Nej, det är väl en fantastisk resa LHC har gjort väl värd att supportera. Man är väl dessutom bland de billigaste på biljettsidan numera och alla förstår väl att det kostar pengar om man vill ha ett bra lag och då är det väl bra om företagen är med och betalar? Eller du kanske är en sån där bakåtsträvare som tyckte det var roligare att stå i Stångebro och heja fram cluben mot Grästorp.

Erik (inte verifierad)

tors, 2011-08-25 16:07

3. Skillnaden är väl uppenbar!

Du kommenterar ett väldigt gammalt inlägg, dessutom med personangrepp. Man behöver inte vara bakåtsträvare för att inse att det var roligare att heja på LHC på "Stångebrotiden". Bara att räkna huvuden på ståplats, eller lyssna på matchinspelningar för den slutsatsen. Det är väl det som även ledningen kommit på.. 8o Det har hänt en del under senaste året, detta kan jag omöjligen tagit hänsyn till förra året då inlägget skrevs. Av sådant som hänt verkar en del vara sådant som efterlystes men sades blankt nej till, eller sades att man skulle fixa, men inte gjorde något åt då - eftersom man prioriterade annat "viktigare". Kvar är dock bl a den felaktiga anfallsriktningen. Bemötandet i hallen kan jag inte jämföra. Vad skillnaden sedan är mot andra klubbar är väl tämligen uppenbar?! Det räcker med att konstatera att andra klubbar har mängder av (iaf tillräckligt) nöjda supportrar som går och hejar på matcherna. Fler har tillkommit under deras framgångsrika år. LHC har TVÄRTOM stött bort sina supportrar till den grad att de har färre supportrar efter åren som topplag än när man blev elitlag. Majoriteten har man stött bort. Oavsett om de hejade eller inte i Stångebro eller om de låtit bli att tillkomma senare. Negativ tillväxt är uppenbar. Den (oftast tysta) sittplatspublikens antal berör jag alltså inte. Men faktum är att färre vill betala sittplats i en hall med tråkig stämning. Det handlar (handlade) inte särskilt om priset på biljetter. Pengar är sällan hindret. För de som lämnat var det definitivt inte KOSTNADEN som gjorde att man la ner och slutade gå. För de yngre som inte tillkommit kan det däremot ha varit det - det är inget som appelerar att stå på en död ståplats. Ish om det kostar massor. Att du inte begriper vad som skiljt i bemötande i Cloetta Center mot i andra hallar gör att du med stor sannolikhet har ett stort hål i din supporterhistorik. Du kan omöjligen missat händelser och debatt första halvan av 2000-talet, om du var supporter på ståplats. Bättre sent än aldrig är kanske passande, om det räcker till för att få fart på supportertillströmningen (nya krafter) återstår att se. Klicken idag passar nog bättre i Stånkan, eller i Grästorp för den delen.. Precis som du nämner.. ;D Summan av kardemumman är att man kastade bort något bra man hade när man blev elitlag. Tråkigt för alla parter. Och inte minst onödigt.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.