Eventbarometern bevisar värdet av PR

Eventbarometern 2010 visar att de väletablerade evenemangen befäster sina ställningar; förra årets största evenemang som Vasaloppet, Elitloppet och Peace & Love ökar sin mediala närvaro kraftigt.

Idag presenterar Sponsrings & Eventföreningen och Infopaq Eventbarometern, en årlig mätning av vilka svenska evenemang som fått störst uppmärksamhet i media.

Ökat medieintresse

Årets barometer visar att medieintresset för evenemang har ökat kraftigt och nu nått rekordhöga nivåer. Mätningen visar också att en tydlig PR-strategi för att synas under hela året, och inte bara under den period som evenemanget varar, har stor betydelse för medieutfallet.

Bruttoresultaten för samtliga kategorier pekar uppåt jämfört med 2009 vilket visar att det mediala intresset för svenska evenemang ökar kraftigt. Peace & Love ökar mest och går om Vasaloppet som Sveriges mest omskrivna evenemang, alla kategorier.

- Den viktigaste orsaken till den stora ökningen är att de arrangörerna blivit bättre och bättre på att sälja in eventen tidigare, säger Henrik Zettergren, senioranalytiker på Infopaq.

Bolts närvaro en succé

- Det blir allt fler utskick och pr-insatser allt längre och längre ifrån själva händelsen. Peace & Love får större publicitet under februari och mars än konkurrenterna får under själva festivalerna.

Mätningen visar också att stjärnor och artister spelar en allt större roll för genomslaget, framför allt när det gäller friidrott och tennis. Usain Bolts deltagande under DN Galan innebar medial och försäljningsmässig succé – ett exempel som visar att en lägre placering i barometern inte nödvändigtvis betyder mindre framgångsrikt PR-arbete.

- Eventbarometern är ett sätt att ta tempen på eventbranschen och ge en överblick över vilka evenemang som är störst medialt. För att verkligen kunna prata om framgångsrik PR måste man däremot sätta resultatet i relation till vad det har för effekt på evenemanget i övrigt i form av till exempel sålda biljetter eller attitydförändringar hos målgruppen, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Om undersökningen

Analysen är baserad på en sökning i Infopaqs Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) och digitaliserade tidningsartiklar räknas inte in. Den undersökta perioden är 16 september 2009 till och med 15 september 2010.

Resultat Eventbarometern 2010 (förra årets siffra inom parentes)
 
Sommaridrottsevenemang
1 Elitloppet 2422 st artiklar (1968)
2 Swedish Open 1414 st (1472)
3 Finnkampen 1367 st (1145)
4 Scandinavian Masters 1347 st (961)
5 O-Ringen 929 st (917)
6 DN-Galan 906 st (1002)
7 Gothia Cup 834 st (974)
8 Göteborgsvarvet 808 st (557)
 
Vinteridrottsevenemang
1 Vasaloppet 2567 st artiklar (2044)
2 Stockholm Open 1086 st (1508)
3 LG Hockey Games 493 st (639)
4 Stockholm Horse Show 406 st (631)
5 Lidingöloppet 405 st (386)
6 Göteborg Horse Show 310 st (360)
 
Musikevenemang
1 Peace & Love 2938 st artiklar (1663)
2 Hultsfredsfestivalen 2052 st (1932)
3 Way out West 1756 st (1574)
4 Arvikafestivalen 1518 st (1210)
5 Sweden Rock Festival 870 st (668)
6 Stockholm Jazzfestival 403 st (478)
 
Stadsfestivaler
1 Malmöfestivalen 874 st artiklar (720)
2 Storsjöyran 852 st (568)
3 Piteå dansar och ler 418 st (301)
4 Göteborgs kulturkalas 360 st (265)
5 Gatufesten i Sundsvall 359 st (277)
6 Stockholms kulturfestival 244 st (200)
 
Övriga evenemang
1 Göteborg Filmfestival 1361 st artiklar (1056)
2 Stockholm Filmfestival 1207 st (992)
3 Stockholm Pride 1195 st (882)

 

Analytikern (inte verifierad)

fre, 2010-10-22 11:42

1. För bra för att vara sant

Tyvärr är det också overkligt. Peace & Love förtjänar att skrivas upp men dessvärre har Infopaq läst av sin Medieagent fel. Den rätta siffran ska vara 1938. Det är också bra men inte slår det Vasaloppet - än i alla fall.

En representant för den utländska sponsor som ska rädda ÖFK:s existens med en gåva om 15 miljoner kronor förnekar i lördagens Expressen all kännedom om en sådan transaktion. Senare på lördagen presenterades ett uttalande på klubbens hemsida under rubriken ”ÖFK ochPuls8 gör ett gemensamt uttalande".

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.