Träning framför kameran sporrade

Nu kan några av specialförbundens ledare marknadsföra sina idrotter bättre framför TV-kameran, och därmed skapa förutsättningar för bättre publicitet och fler utövare. Detta tack vare kursen ”Kung och drottning framför kameran”.

Konkurrensen om utrymmet i TV hårdnar. Tuffast är det för de mindre idrotterna. Därför gäller det att vara förberedd när man väl får chansen.

Det är utgångspunkten för kursen ”Kung och drottning framför kameran”, som fokuserar på att agera framför filmkameran – vad som fungerar och vad man bör undvika - och att använda rösten som verktyg: Att tala långsamt, pausera och variera tonläget. Grunderna i hur media fungerar finns också med på programmet.

En av dem som genomgick kursen härom veckan, som lockade 24 ordföranden, generalsekreterare och informationschefer inom specialförbunden var Ingemar Arwidson, generalsekreterare i Svenska Skidskytteförbundet:

- Övning ger färdighet. Kursen var kort och tydlig, och budskapet fastnade bra. Jag fick med mig en bra ”verktygslåda”, som jag snart får användning av. Jag ska prata inför en större grupp sponsorer, 70-80 personer, i samband med världscuptävlingen i Östersund, den 1-5 december.

En annan som lämnade kursen med ny inspiration är Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet:

- Det här är en angelägen kurs, då media blir allt viktigare för att vi ska nå ut med vårt budskap. Vi i specialförbunden behöver bli bättre på att föra fram våra idrottsliga satsningar och framgångar, och även våra kommersiella evenemang – i vårt fall konståkningsshowen Stockholm Ice, som vi arrangerar tillsammans med Stockholm Globe Arenas.

Kursen genomfördes i samarbete med Kraftfull Kommunikation AB, Karin Fagerlund Media och Voice and Message AB.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.