Träning framför kameran sporrade

Nu kan några av specialförbundens ledare marknadsföra sina idrotter bättre framför TV-kameran, och därmed skapa förutsättningar för bättre publicitet och fler utövare. Detta tack vare kursen ”Kung och drottning framför kameran”.

Konkurrensen om utrymmet i TV hårdnar. Tuffast är det för de mindre idrotterna. Därför gäller det att vara förberedd när man väl får chansen.

Det är utgångspunkten för kursen ”Kung och drottning framför kameran”, som fokuserar på att agera framför filmkameran – vad som fungerar och vad man bör undvika - och att använda rösten som verktyg: Att tala långsamt, pausera och variera tonläget. Grunderna i hur media fungerar finns också med på programmet.

En av dem som genomgick kursen härom veckan, som lockade 24 ordföranden, generalsekreterare och informationschefer inom specialförbunden var Ingemar Arwidson, generalsekreterare i Svenska Skidskytteförbundet:

- Övning ger färdighet. Kursen var kort och tydlig, och budskapet fastnade bra. Jag fick med mig en bra ”verktygslåda”, som jag snart får användning av. Jag ska prata inför en större grupp sponsorer, 70-80 personer, i samband med världscuptävlingen i Östersund, den 1-5 december.

En annan som lämnade kursen med ny inspiration är Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet:

- Det här är en angelägen kurs, då media blir allt viktigare för att vi ska nå ut med vårt budskap. Vi i specialförbunden behöver bli bättre på att föra fram våra idrottsliga satsningar och framgångar, och även våra kommersiella evenemang – i vårt fall konståkningsshowen Stockholm Ice, som vi arrangerar tillsammans med Stockholm Globe Arenas.

Kursen genomfördes i samarbete med Kraftfull Kommunikation AB, Karin Fagerlund Media och Voice and Message AB.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.