Fotbollen skapar innovativ energifond

Energikoncernen E.ON och Svenska Fotbollförbundet (SvFF) har ingått ett unikt avtal och bildat en så kallad Energifond för 2011 till och med 2013. Totalt satsar E.ON och SvFF 3 miljoner kronor.

Målsättningen är att de cirka 1 500 föreningar som äger och driver sina anläggningar ute i landsbygden - på orter med mindre än 3 000 invånare - ska kunna söka bidrag för att minska sitt elberoende och hitta alternativa energilösningar.

Fotbollen ska spara energi

Enligt en undersökning uppger föreningar att ca en tredjedel av driftskostnaden för en anläggning idag ligger på elsidan. Många av anläggningarna använder fortfarande direktel. Föreningarna såg också stora svårigheter i att kunna finansiera drift och investeringar.

Dessutom går det åt i snitt ca 1 000 ideella arbetstimmar per år för att hålla en landsbygdsanläggning i gott skick.

Energifonden ska ses som stimulansåtgärd för att få landsbygdsföreningarna att ta initiativ till energibesparande åtgärder. Satsningen ligger också helt i linje med SvFF:s paroll "En förening i varje by" och det Landsbygdsprojekt som pågår runt om i landet för att behålla och utveckla fotbollen i olika sammanhang på ort och ställe.

Tacksam miljökampanj

- Vi är  tacksamma över att E.ON gör den här satsningen tillsammans med oss och för våra breddföreningar ute i landsbygden. En riktad fond som ger dem goda möjligheter att söka ersättning och till viss del underlätta föreningsarbetet, så att mer av den ideella ledarens kraft går till själva fotbollen. Det är en helt ny och unik möjlighet som öppnar sig. säger SvFF:s ordförande Lars-Åke Lagrell.

E.ON är sedan tidigare en viktig partner till SvFF. Det här stärker samarbetet på ett djupare plan.

- Vi är sedan länge engagerade inom svensk fotboll. Genom Energifonden utökas detta samarbete och vår roll som sakkunnig rådgivare i klubbarnas energiförbrukning blir ännu tydligare. Vi vill tillsammans skapa förutsättningar för smartare klimatlösningar och energibesparingar som gagnar både klubbarna och miljön, säger Carina Brorman, varumärkes- och kommunikationsdirektör på E.ON Sverige.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.