Guardiola skänker del av sin lön

I FC Barcelona finns det en mycket stark tradition att klubben och spelare stödjer välgörande ändamål. Tränare, Pep Guardiola, tar nu initiativ till god PR veckan efter nyheten att tillåta tröjreklam.

Enligt den spanska tidningen Sport är det en rekommendation till spelare och tränare att tänka på behövande och de uppmanas att skänka en procent av sin lön. Pep Guardiola är först och ger 0,5 procent av sin lön till en gemensam donationskassa och ytterligare 0,5 procent till före detta spelare.

Besöka sjukhus

Nu väntas ledare och spelare på flera nivåer i klubben att göra som Guardiola och dessutom ska stjärnorna göra besök på olika sjukhus i Katalonien för att ge presenter till sjuka barn.

Det här sker en dryg vecka efter att FC Barcelona tvingades medge att den ekonomiska situationen är sådan att en tradition 111 år tillbaka att inte sälja tröjreklam måste brytas.

Från nästa säsong finns logon för Qatar Foundation tillsammans med Unicef på bröstet på spelartröjorna – en affär som ger katalanerna nästan 275 miljoner kronor om året.

30 miljoner euro per år

Klubben som tidigare har skänkt pengar till Unicef, vars logo har haft en särställning på tröjorna, ska nu bereda plats för Qatar Foundation.

- Barcelona är obestridligt det ledande varumärket i världsfotbollen, betonade klubbens ekonomiska vicepresident, Javier Faus, enligt AP, uppenbart nöjd med affären.

Avtalet kommer att nå ett totalt värde på 170 miljoner euro med en löptid på fem år (fram till 2016). Klubben får 30 miljoner euro per år, plus en avgift på 15 miljoner euro redan under 2010/11 för rättigheterna till handel och ytterligare 5 miljoner i bonus.

En förlust om 700 miljoner

Den Qatar Foundation är en ideell institution, grundad 1995 av emiren av Qatar shejk Hamad Bin Khalifa Al Thani, med arbetsområden som undervisning, vetenskaplig och teknisk forskning. Just den verksamheten innebar att det var lättare att motivera beslutet i FC Barcelona.

Samarbetet mellan Barcelona och Qatar är etablerat sedan tidigare. Tränaren Pep Guardiola hjälpte exempelvis till i kampanjen för att få VM 2022.

Kontraktet med Unicef går ut nästa år, men enligt Javier Faus vill klubben kombinera sponsorerna även i framtiden.

FC Barcelona noterade en förlust på över 700 miljoner kronor efter förra säsongen och pengarna betyder oerhört mycket för att förbättra ekonomin.

Världens ledande klubbar

Rankning av sponsring på tröjor (klubb, sponsor, årligt belopp):
1. FC Barcelona, Qatar Foundation - 30 miljoner euro
2. Real Madrid CF, Bwin - 25 miljoner euro
3. FC Bayern München,  T-Home - 25 miljoner euro
4. Manchester United, Aon Corporation - £ 20 miljoner euro (24 miljoner)
5. Liverpool FC, Standard Chartered - £ 20 miljoner euro (24 miljoner)
6. Chelsea FC, Samsung - £ 12 miljoner (14 miljoner euro)
7. FC Schalke 04, Gazprom - 12 miljoner Euro

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Dagen kryper sakta närmare. Ni vet, första söndagen i mars är det alltid dags. 15 000 skidåkare  preparerade i Berga By, minst det tiodubbla antalet människor lika redo vid TV:n. Vasaloppets strapatser delas av åtskilliga, nio mil kräver en hel del. I år kanske mer än på många år. Det är minimalt med snö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.