Miljonärerna lockas till Djurgården

Djurgårdens fotboll rustar för framtiden. Via ett antal välbärgade stockholmare, bl a Mats Sundin, samlas kapital för att bli ett storlag med ett brett utbud. I dag är 5 miljoner kronor tillgängliga och hela tiden växer gruppen och potten.


Nätverkat ska bli en resurs nära föreningen – allt med avsikten att få  stärka finanserna, att utveckla organisationen, att stå för snabba vägar till beslut via en mängd kontakter och att bistå i ambitionerna att bygga en egen arena.

Mats Sundin en av 50

Mats Sundin hör till de personerna som redan har sagt ja till att årligen bidra med 100 000 kronor.

- Det är intressant att Djurgården inte bara försöker vinna allsvenskan utan också siktar mot en högre målbild, både för spel i Europa och engagemang utanför det rent sportsliga, säger Mats Sundin.

I nätverket finns också pappa och son H&M, alltså Stefan och Karl-Johan Persson, Ulf Dinkelspiel, Claes Dahlbäck, Michael Storåkers, Henrik Bunge med flera. Som Djurgårdens egen ordförande, Tommy Jacobson, och Tom Davidson som är drivande bakom skapelsen.

Kapitalstarka personer

- Vi var några som varit mer eller mindre involverade i Djurgården Fotboll och kände att ett nätverk skulle kunna samla föreningen. Vi ville verka för kontinuitet, långsiktighet och göra Djurgården starkare, förklarar Davidsson i DN.

Han hade hört hur Malmö FF jobbar med ett nätverk och tyckte att det skulle kunna fungera likadant i hans egen favoritklubb.
Tom Davidson visste också att det fanns många människor som har det gott ställt och som gärna vill bidra till att Djurgården blir mer konkurrenskraftigt.

Nu har gruppen växt och består i dag av ett 50-tal personer. Och fler ansluter ideligen. Deras pengar jämte nya sponsoravtal ska få potten att bli avsevärt större.

"Bli mer än en fotbollsklubb"

- Alla är personer som engagerar sig i det här för att de bryr sig och har socialt engagemang. Vi vill vara en positiv kraft och vara med och skapa framtidens fotbollsklubb, säger Tom Davidson i DN.

Pengarna kan gå till spelaköp, men det kan gälla i minst lika hög grad sociala satsningar i projektet Djurgårdsandan och publikbefrämjande åtgärder.

- Det är en överlevnadsfråga. Vi måste bli mer än en fotbollsklubb. Det där har vi missat tidigare. Vi får aldrig med oss en bredare opinion om vi inte är med och tar mer ansvar ute i samhället. Kolla på NHL, där är det till exempel en självklarhet att klubbarna jobbar med välgörenhet, säger Tommy Jacobson.

Ola Torstenson jagade segrar på hästryggen, men uppnådde aldrig den stjärnstatus han drömde om. Men utan sadel och utanför paddocken använde han tävlingsinstinkten med desto större framgång.

Förra året besökte 2 015 000 personer något av de 272 evenemang som genomfördes på Stockholm Live’s arenor i Stockholm. Det är rekord. Igen. Förra rekordet, på dryga 1,8 miljoner besökare, sattes 2015.

Varuhuset håller öppet som vanligt. Men där, bland montrar och femtioelva tusen prylar ska några av svensk friidrotts stjärnor tävla. Javisst, mitt i köprushen gör Bauhaus något synnerligen ovanligt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ett av de längsta sponsoravtalen någonsin förlängs. 1997 klev Skandia in i golfen, sedan dess har det rullar på ideliga "copy and paste". Och nu sker det igen, en ny förlängning och parterna går vidare tillsammans.

I dag är det julafton. Idrottens egen julafton. Under några få timmar generar Bingolottos Uppesittarkväll inte mindre än 75 miljoner kronor som slussas ut till föreningarna.

Det är miljoner hit och dit, och det är räknat i euro eller pund, det är siffror så man baxnar och tycker att det borde finnas något slut. Men inte. Internationell fotboll saknar gränser i dubbel bemärkelse.