Miljonärerna lockas till Djurgården

Djurgårdens fotboll rustar för framtiden. Via ett antal välbärgade stockholmare, bl a Mats Sundin, samlas kapital för att bli ett storlag med ett brett utbud. I dag är 5 miljoner kronor tillgängliga och hela tiden växer gruppen och potten.


Nätverkat ska bli en resurs nära föreningen – allt med avsikten att få  stärka finanserna, att utveckla organisationen, att stå för snabba vägar till beslut via en mängd kontakter och att bistå i ambitionerna att bygga en egen arena.

Mats Sundin en av 50

Mats Sundin hör till de personerna som redan har sagt ja till att årligen bidra med 100 000 kronor.

- Det är intressant att Djurgården inte bara försöker vinna allsvenskan utan också siktar mot en högre målbild, både för spel i Europa och engagemang utanför det rent sportsliga, säger Mats Sundin.

I nätverket finns också pappa och son H&M, alltså Stefan och Karl-Johan Persson, Ulf Dinkelspiel, Claes Dahlbäck, Michael Storåkers, Henrik Bunge med flera. Som Djurgårdens egen ordförande, Tommy Jacobson, och Tom Davidson som är drivande bakom skapelsen.

Kapitalstarka personer

- Vi var några som varit mer eller mindre involverade i Djurgården Fotboll och kände att ett nätverk skulle kunna samla föreningen. Vi ville verka för kontinuitet, långsiktighet och göra Djurgården starkare, förklarar Davidsson i DN.

Han hade hört hur Malmö FF jobbar med ett nätverk och tyckte att det skulle kunna fungera likadant i hans egen favoritklubb.
Tom Davidson visste också att det fanns många människor som har det gott ställt och som gärna vill bidra till att Djurgården blir mer konkurrenskraftigt.

Nu har gruppen växt och består i dag av ett 50-tal personer. Och fler ansluter ideligen. Deras pengar jämte nya sponsoravtal ska få potten att bli avsevärt större.

"Bli mer än en fotbollsklubb"

- Alla är personer som engagerar sig i det här för att de bryr sig och har socialt engagemang. Vi vill vara en positiv kraft och vara med och skapa framtidens fotbollsklubb, säger Tom Davidson i DN.

Pengarna kan gå till spelaköp, men det kan gälla i minst lika hög grad sociala satsningar i projektet Djurgårdsandan och publikbefrämjande åtgärder.

- Det är en överlevnadsfråga. Vi måste bli mer än en fotbollsklubb. Det där har vi missat tidigare. Vi får aldrig med oss en bredare opinion om vi inte är med och tar mer ansvar ute i samhället. Kolla på NHL, där är det till exempel en självklarhet att klubbarna jobbar med välgörenhet, säger Tommy Jacobson.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Idrottens Affärer växer och vi berättar varför. Vem är egentligen bloggaren Dan Persson, han berättar själv. Det får du veta om du lyssnar till vår egen pod som har premiär.   

Frågan är vad SHL-klubbarna begär av sina fans? Det finns en ständigt återkommande klagan om att antalet åskådare är inte tillräckligt. I själva verket visar statistiken plus för tredje säsongen i rad.

14 artiklar om sponsring och event. Det är vad du hittar i vår första Digitala Bilaga. Läs bl a om bröderna Salmings betydelse för regnbågsfärgade Kiruna IF, succén Tough Viking och tunnelloppet. Tre succéer!

Idrottens Affärer förstärker med tre medarbetare i avsikt att öka utbudet ytterligare. Nya namn för läsarna att bekanta sig med är Anders Falkirk, Jonas Arnesen och Göran Söderlund.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.