Här är idrottens nya marknadsföring

Googles nya sociala nätverk Google+ spås bli ett viktigt verktyg för marknadsföring. Svenska Ishockeyförbundet och huvudsponsorn Kyocera blev först i idrotts-Sverige.

Kyocera är huvudsponsor till Svenska Ishockeyförbundet och lät Tre Kronors målvaktshjälte Viktor Fasth videochatta med fans på Google+ inför Oddset Hockey Games.

Ett pilotprojekt

- Vi ser detta som ett intressant pilotprojekt och för oss är det viktigt att nyttja vårt sponsorskap av svensk hockey till max, säger Barbara Powell, sponsoransvarig på Kyocera Sverige.

Google+ lanserades under 2011 och har redan över 90 miljoner användare världen över.

Ett av de mest uppmärksammade verktygen är videochatten ”Google+ hangouts  som gör det möjligt att umgås med upp till tio personer direkt via sin webbläsare eller mobil".

Stora möjligheter

Under senaste veckorna har flera hangouts skett med t.ex. Barack Obama och David Beckham.

- Google+ kommer att bli allt viktigare för marknadsföring under året, inte minst genom hangout-funktionen. Här ser vi en potential, både vad det gäller marknadsföring, kundservice och internt, säger Anders Bergmark, kundansvarig på kommunikationsbyrån Isobar.

Bakom aktiviteten ligger byråerna Isobar respektive JJP. Kyocera Mita är ett av världens ledande företag inom dokumentlösningar för kontor.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.