"Förslaget hindrar sponsorförsäljning"

Svårare att kombinera paketlösningar och att sälja sponsring framöver. Det tror Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet, blir effekten om regeringens förslag om slopad avdragsrätt vid representation går igenom.

- Det blir svårare att komponera paketlösningar som innehåller representation, om det här förslaget går igenom. Jag tror dessutom att det kommer att bli avsevärt svårare att sälja sponsring framöver, säger Per Adler som är förvånad att förslaget från regeringens utredare HG Wessberg, som Idrottens Affärer skrivit om den senaste veckan, ens kommer upp på bordet:

Påverkar negativt

- Vi har redan en mycket restriktiv lagstiftning på det här området. Idrottens evenemang är ofta attraktiva och relativt billiga. Detta förslag torde ha en negativ påverkan på möjligheterna att erbjuda våra samarbetspartners ett komplett paket av upplevelser till sina kunder.

Svenska Konståkningsförbundet förebereder som bäst en av årets stora händelser i Konståkningssverige, tillsammans med medarrangören Stockholm Globe Arenas: Konståkningsshowen Stockholm Ice på Ericsson Globe.

På annandag påsk, 9 april, intar flera världsstjärnor isen för en spektakulär show. Amy Diamond och Kristoffer Berntsson är nytt konferencierpar och Malena Ernman är lika ny gästartist. Hon framför arior ur Carmen, La Traviata och Rigoletto – och även populärmusik.

På tal om opera: Folkoperan i Stockholm har flera sponsorer som arrangerar kundevenemang och personalaktiviteter i samband med föreställningar. Dessutom besöker ofta företagsgrupper Folkoperan.

Avdraget borde höjas istället

- Jag kan inte tänka mig annat än att de gör avdrag på dessa aktiviteter. De avdrag som företagen kan göra i dag kommer inte i närheten av att täcka biljettpriserna. Istället för att ta bort avdraget tycker vi att det borde höjas, säger Elenor Wolgers, kommunikationschef på Folkoperan och fortsätter:
- Vi tror att det är rätt väg att gå och att det skulle förbättra möjligheterna till kultursponsring. Teater och musik är förenande och ger ett mervärde som varar längre än bara under själva föreställningen. Teatervärlden tar upp teman om hur vi människor är och leder ofta till intressanta diskussioner.

Jonas Persson, senior rådgivare på IEC in Sports, som distribuerar TV-rättigheter över hela världen, tror att det kan påverka affärerna, men inte de stora sponsorskapen.

Kan ha betydelse på marginalen

- Det är tråkigt att avdragsrätten för representation kan komma att avskaffas och det kan ha betydelse på marginalen för affärerna. Samtidigt tror jag inte att detta kommer att vara ett tyngre skäl bland potentiella sponsorer för att avstå ifrån att sponsra evenemang eller klubbar, säger Jonas Persson, som får medhåll av Nordeas sponsringschef Tomas Björklund.

Nordea sponsrar Sveriges Olympiska Kommitté, Kungliga Operan, Nordea Masters och den svenska golftouren Nordea Tour.

- Våra sponsringsåtaganden kommer inte påverkas så mycket av en slopad avdragsrätt vid representation. Vi tycker att det är välinvesterade pengar ändå, för det handlar om kundvård och merförsäljning. Däremot kan det komma att påverka vid vanlig representation. Alla restriktioner som sätts upp gör att vi måste tänka efter ytterligare ett steg, säger Tomas Björklund.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.