Örebro vädjar om hjälp

Allsvenska Örebro SK tvingas skicka ett nödbrev till sponsorerna och ber om ekonomisk pengar. Inte nog med att det sportsligt går dåligt, nu saknas pengar och vd:n Jan Karlsson erkänner: ”Vi förlorar en en kvarts miljon per match”.
Inte nog med att Örebros tränare Per-Ola Ljung har ett inte fullt fungerande fotbollslag att tänka på. Nu kommer rapporter om att klubbens ekonomi har läckage. Foto: Stefan Jerrevång, Scanpix


”Vi tycker inte om att använda ordet hjälp, men just nu är det vad vi behöver – på det ekonomiska planet och stöttning av grabbarna på planen”, skriver klubben i brevet till sponsorerna.

Förlorar kvartsmiljon per match

Publiksnittet för 2012 ligger på 6 330 åskådare – att jämföra med i fjol då ÖSK snittade 7 400 åskådare per match, skriver Nerikes Allehanda.

Publiken har svårt att acceptera klubbens tillbakagång. I fjol var det succé och toppkänning, nu sladdar ÖSK i botten och i takt med förlusterna uteblir allt flera åskådare.

- Vi har förlorat, om man jämför med vad vi hade räknat med att få in, ungefär en kvarts miljon kronor per match. Därför är mycket av det här merförsäljningsaktiviteter, säger vd:n Jan Karlsson till NA.

"Vi behöver hjälp"

- Det gäller att få upp publikantalet och vi behöver få hjälp med att fylla läktarna.

Det är tungt klubben med för lite poäng och för lite pengar. Krisen är i antågande och i det läget hoppas ÖSK:s ansvariga att sponsorerna ska komma till undsättning.

- Det här görs i förebyggande syfte. Det är många som hört av sig och undrat hur de kan hjälpa till, säger Jan Karlsson som menar att företag redan har anammat vädjan.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.