Örebro vädjar om hjälp

Allsvenska Örebro SK tvingas skicka ett nödbrev till sponsorerna och ber om ekonomisk pengar. Inte nog med att det sportsligt går dåligt, nu saknas pengar och vd:n Jan Karlsson erkänner: ”Vi förlorar en en kvarts miljon per match”.
Inte nog med att Örebros tränare Per-Ola Ljung har ett inte fullt fungerande fotbollslag att tänka på. Nu kommer rapporter om att klubbens ekonomi har läckage. Foto: Stefan Jerrevång, Scanpix


”Vi tycker inte om att använda ordet hjälp, men just nu är det vad vi behöver – på det ekonomiska planet och stöttning av grabbarna på planen”, skriver klubben i brevet till sponsorerna.

Förlorar kvartsmiljon per match

Publiksnittet för 2012 ligger på 6 330 åskådare – att jämföra med i fjol då ÖSK snittade 7 400 åskådare per match, skriver Nerikes Allehanda.

Publiken har svårt att acceptera klubbens tillbakagång. I fjol var det succé och toppkänning, nu sladdar ÖSK i botten och i takt med förlusterna uteblir allt flera åskådare.

- Vi har förlorat, om man jämför med vad vi hade räknat med att få in, ungefär en kvarts miljon kronor per match. Därför är mycket av det här merförsäljningsaktiviteter, säger vd:n Jan Karlsson till NA.

"Vi behöver hjälp"

- Det gäller att få upp publikantalet och vi behöver få hjälp med att fylla läktarna.

Det är tungt klubben med för lite poäng och för lite pengar. Krisen är i antågande och i det läget hoppas ÖSK:s ansvariga att sponsorerna ska komma till undsättning.

- Det här görs i förebyggande syfte. Det är många som hört av sig och undrat hur de kan hjälpa till, säger Jan Karlsson som menar att företag redan har anammat vädjan.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Filmen är underbar och bjuder på spektakulära scener som fångar travvänner – och alla andra. Inte undra på att ”Vägen till Elitloppet” blev uppmärksammad på högsta nivå. Kolla själv!

Allsvenskan och Superettan rustar sina arenor för en dryg miljard de kommande åren. Störst satsningen sker i Helsingborg, för drygt 400 miljoner kronor ska Olympia bli som ny.

Anders Ericsson, Kristof Vogel Sten Söderman, Magnus Berglund, Björn Anders Larsson, Håkan Bång. Sex krönikörer i Idrottens Affärers expertpanel som synar skid-VM i Falun ur ett ekonomiskt och strategiskt perspektiv.

Det är avtalet som båda parterna är lika rädda om. Det fungerar, utbytet är bra och man vet var man har varandra och vad man vill. Det är som ett outslitligt äktenskap och i dag är Annika Bränning en del av det.

Antonia Ax:son Johnson älskar dressyr och inför möjligheterna att få fem femstjärnig tävling i Falsterbo sa hon ja till att bli en ännu mer engagerad sponsor. Hennes Axel Johnson Group satsar nu nära 1,5 miljon kronor.

Nu introduceras en spelsajt där alla supportrar ska kunna stötta sina klubbar. Bakom Supporter.se står Matz Wallander och Västsvenska Idrottsförbundet, ett regionförbund inom RF. 

Uppemot 200 matcher ska direktsändas i en satsning där Stockholms Fotbollförbund inleder samarbete med Sportway och bygger en egen och unik mediasajt. 

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.