Örebro vädjar om hjälp

Allsvenska Örebro SK tvingas skicka ett nödbrev till sponsorerna och ber om ekonomisk pengar. Inte nog med att det sportsligt går dåligt, nu saknas pengar och vd:n Jan Karlsson erkänner: ”Vi förlorar en en kvarts miljon per match”.
Inte nog med att Örebros tränare Per-Ola Ljung har ett inte fullt fungerande fotbollslag att tänka på. Nu kommer rapporter om att klubbens ekonomi har läckage. Foto: Stefan Jerrevång, Scanpix


”Vi tycker inte om att använda ordet hjälp, men just nu är det vad vi behöver – på det ekonomiska planet och stöttning av grabbarna på planen”, skriver klubben i brevet till sponsorerna.

Förlorar kvartsmiljon per match

Publiksnittet för 2012 ligger på 6 330 åskådare – att jämföra med i fjol då ÖSK snittade 7 400 åskådare per match, skriver Nerikes Allehanda.

Publiken har svårt att acceptera klubbens tillbakagång. I fjol var det succé och toppkänning, nu sladdar ÖSK i botten och i takt med förlusterna uteblir allt flera åskådare.

- Vi har förlorat, om man jämför med vad vi hade räknat med att få in, ungefär en kvarts miljon kronor per match. Därför är mycket av det här merförsäljningsaktiviteter, säger vd:n Jan Karlsson till NA.

"Vi behöver hjälp"

- Det gäller att få upp publikantalet och vi behöver få hjälp med att fylla läktarna.

Det är tungt klubben med för lite poäng och för lite pengar. Krisen är i antågande och i det läget hoppas ÖSK:s ansvariga att sponsorerna ska komma till undsättning.

- Det här görs i förebyggande syfte. Det är många som hört av sig och undrat hur de kan hjälpa till, säger Jan Karlsson som menar att företag redan har anammat vädjan.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I dag på måndagsmorgonen är det febril verksamhet hos både Timrå kommun och Timrå IK. De är helt oeniga och har helt motsatt uppfattning om hur hockeyklubben ska gynnas för att undgå konkurs.

På morgonen kunde ingen ana vad som doldes under det decimetertjocka snötäcket. Några timmar senare låg den där, grön och inbjudande, ungdomarnas efterlängtade och uppvärmda fotbollsplan och beviset på vad ett ideellt engagemang och kapital kan åstadkomma gemensamt.

Varje år utsätter de sig för samma sak, men de gör det med ett leende. De vet att kritikerna finns där och är högröstade, men de vet också att runt 2,5 miljoner TV-tittare gillar programmet rätt bra.

Han jobbar i dag som lärare i engelska i Puerto Escondido i Mexiko, bor i franska  Veigné, men David Brodetsky blir ny klubbdirektör i Helsingborgs IF. Onekligen ett spännande val av HIF:ledningen.

Prioritet Finans ville ha ett prestationsbaserat sponsorskap – och en storsatsning på ungdomar och integration. När det blev tummen ned från IFK Göteborg valde stjärnsponsorn att tacka för sig.

Mer pengar till fler talanger och på sikt fler framgångar för Sverige. Det var en dröm som återkom hos Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, och lösningen var ett lotteri. Nu har idén blivit verklig.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.