450 racingmiljoner i samma pott

Då kom beskedet, det definitiva. STCC och TTA går samman, båda parterna bekräftar överenskommelsen och skickar gemensamma presskommunikéer. Åtskilliga sponsormiljoner går till en enda pott.
Nu är de kompisar. Rickard Pålsson, STCC:s ägare och Greger Petersson, VD för TTA, ser fram emot 2013 då banracingen samlas i en enda organisation.

 

Banracingen i Sverige omsätter betydande belopp. Uppskattningen från branschens insiders är att det handlar om omsättning runt 450 miljoner kronor – ett normalt år.

Allt blev halverat

Tidigare i år gjorde Bob Huzell, vd för STCC, bedömningen att racingen tappade mer än 100 miljoner kronor på slitningarna mellan de två grupperingarna, STCC och TTA.

- Det är svårt för dom som ska tävla att hitta sponsorer. Förarna och teamen har drabbats värst, sa Bob Huzell i ett uttalande.

Sponsorer och andra framträdande intressenter ogillade separationen och att två organisationer bildades. Det har också gått ut över publikintresset. Å andra sidan, STCC har nya mycket goda erfarenheter från att arrangera tävlingar på Frösön och Solvalla travbana som i både fallen innebar publiksuccéer. TTA utvecklade å sin sida racet i Göteborg och och startade för första gången på Tierp Arena som normalt är en drag racing-bana.

Vad alla ville...

Nu samlas alla resurser i en racerorganisation när STCC och TTA är eniga om framtiden. Från nästa år ska ”STCC – Elitserien i Racing” att köras enligt TTA-reglementet. Beslutet kommer efter många och långa samtal mellan de två organisationerna.

- Vi har hittat en gemensam grund att stå på och nu kommer vi att vidareutveckla konceptet för att skapa bästa möjliga förutsättningar , säger Rickard Pålsson, ägare av STCC.

Greger Petersson, vd för TTA, instämmer.:

- Svensk racing behöver stabilitet och långsiktighet, det är vad vi får nu. Alla inblandade parter är oerhört nöjda med lösningen.

Skillnad på bilarna

Men två ska bli till ett i alla avseenden...

Och det finns vissa skillnader. TTA bröt sig ur STCC, tog med sig en rad toppförare från de stora stallen och började tävla enligt nya normer. STCC gjorde endast vissa justeringar i tävlingsform men behöll grundformen.

Medan STCC-bilarna är utvecklade standardvagnar är de specialbyggda TTA-bilarna lättare och snabbare, alla med identiska V6-motorer från Nissan på runt 400 hästkrafter.

Bara namnet varslar

Janne "Flash" Nilsson, pådrivare en gång bakom STCC, sedan även TTA:s bildande  och nu anhängare till ett samarbete igen har ideligen förklarat att filosofin bakom TTA var att öka den sportsliga kampen.

”Vi ska ta tillbaka ordet sport. Om vi ska dela ut en medalj för förarmästerskap ska föraren avgöra vem som kommer först över mållinjen”..

Nu ska reglementet genomgå flera förändringar, sägs i kommunikén, och allt för att tillmötesgå olika intressen. Bara namnet på serien ”STCC – Elitserien i Racing att köras enligt TTA-reglementet” varslar om vad som gäller.

- Vi har beslutat om en treårsplan för hur konceptet ska utvecklas. Bilarna kommer att förändras på ett antal punkter.

På sikt kommer bland annat 1,6-liters turbodrivna motorer från respektive biltillverkare att införas, förklarar STCC:s vd Bob Huzell.

Styrelsen i Helsingborgs IF tar ett annorlunda initiativ och deklarerar öppet  till alla anhängare och partners att en kris växer allt större. Klubben tappar intäkter i format och redogör i ett öppet brev för situation och att det bara kommer bli värre.

”Våra beräkningar pekar mot att vi skulle gå med 17,6 miljoner back 2020 om allsvenskan startar i juni”, säger klubbens ordförande Krister Azelius.

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Alla tävlingar och matcher ska ställas in eller skjutas upp. Det  blir följden av Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer med anledning av förbudet mot sammankomster med fler än 50 personer. Men att träna går bra - och är en rekommendation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Mitt i allt,positiva idrottsnyheter! Vi i Brynäs har klart med förlängt huvudpartneravtal med Länsförsäkringar Gävleborg, utropar Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet i klubben.

På bara ett par veckor omkullkastades spelvärlden.  Så mycket spel som bara gäller fotboll… Och plötsligt spelades inga matcher. Spelkupongerna blev tomma. Men hästarna springer!

ATG är vinnaren på spelmarknaden och noterar höga nivåer. Medan Svenska spel för första gången i bolagets historia tvingades ställa in Stryktipset.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.