Basketens exponering värd 5 miljoner

Basketfolket är inte bortskämda med exponering i tv och media. Men i takt med dam- och herrlandslagets framgångar har intresset väckts. Exponeringsvärdet bara under dubbla EM uppskattas till 5 miljoner kronor.
Frida Eldebrink hördfe till de mest framträdande spelarna under damlandslagets EM-äventyr. Foto: Janerik Henriksson, TT Nyheter



Förutom goda sportsliga resultat var den mediala uppmärksamheten större än någonsin visar en undersökning från Sponsor Insight som Svenska Basketbollförbundet har beställt.

82 timmar TV

- Det var underbara turneringar och det är härligt att vår sport engagerade så många läsare och tittare. Nu jobbar vi vidare med att skapa förutsättningar för att kommande turneringar ska bli lika spännande och roliga, säger Hans von Uthmann, ordförande i basketbollförbundet.

Undersökningen utgår från bevakning av Basket-EM dam och herr via TV och webb, perioden juni-september 2013.

Viasat Sport och TV10 sände matcherna live och i efterhand. Total TV-tid slutade på 82 timmar och nådde totalt 45 566 000 tittare via Viasat Sport, TV10, SVT och TV4.

332 bilder på sajter

332 bilder via olika nyhetssajter på webben nådde en total räckvidd om 303 467 000 med ett samlat exponeringsvärde på 4 815 518 kronor. Sveriges Radio, som sände matcherna direkt, hade också flest bilder på sin sajt och gav lyssnare och läsare mycket basket under sommaren.

Den enskilda sajten som genererade basketen högst exponeringsvärde var dn.se som också satsade ordentligt på bilder.

Tidningarna Aftonbladet, DN och Expressen samt nyhetsbyrån TT hade reportrar på plats under EM och Expressen gjorde en hel del webb-tv-inslag.

Tydliga bevis

- Att basketen noterat så många som 254 olika inslag i TV under analysperioden är mycket imponerande. 41 av dessa är livematcher inklusive repriser, säger Peter Allvin, analytiker på Sponsor Insight.

- Det är ett tydligt exempel på att basket har ansetts viktigt utifrån ett nyhetsvärderingsperspektiv.

- Sportnytt har till exempel haft 66 inslag kopplat till dam- och herrlandslaget i basket under perioden. Kan basketlandslagen fortsätta att kvalificera sig till mästerskap och nå framgångar finns definitivt förutsättningar för att nå starkt medialt genomslag även framgent.


Fakta

Från undersökningen

TV damlandslaget
Antal inslag: 189 st
TV-tid: 54 tim 34 min
Total TV-publik (1000-tal): 33 691

TV herrlandslaget
Antal inslag: 65 st
TV-tid: 27 tim 38 min
Total TV-publik (1000-tal): 11 875

Webb damlandslaget
Räckvidd: 154 531 000 st (177 bilder)

Webb herrlandslaget
Räckvidd: 148 937 000 st (155 bilder)

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.