Medlemmarna i unik räddningskampanj

Klubben räddas i absolut sista stund och det sker tack vare medlemmarna som var och en ska betala 1700 kr före nyår. Det är en unik räddningskampanj i idrotts-Sverige.
Nyköping har en mycket fin arena i Rosvalla-hallen med plats för 5 500 personer. Nu är också verksamhetn i Nyköpings Hockey räddad.


Nyköpings Hockey har länge haft problem med ekonomin. Publiken svek, sponsorerna svek och budgeten rasade samman.

Dramatisk vändning

Intäkterna var inte i närheten av prognosen och klubbens existens var allvarligt hotad.

En dramatisk minskning av intäkterna ledde till en mycket akut situation för Nyköpings Hockey.

Intäkterna är 800 000 kronor mindre i höst jämfört med ifjol. Klubbens styrelse insåg också att det fanns bara en väg att gå – via medlemmarna eftersom inte heller några företag kunde tänka sig att rädda klubben.

Ett avgörande medlemsmöte och en valfråga fick avgöra.

Tre timmars möte

Det blev nästan ett tre timmar långt medlemsmöte. Något mer än 150 medlemmar medverkade och det kom att hänga på dem.

Konkurs eller att de själva tog fram plånboken. Och det gällde ändå så mycket som 1700 kr per person.

En rekonstruktion av föreningen stod som ett alternativ.

Men efter omröstning blev det ett ja från en majoritet av hockeyentusiaster. De betalar!

"Men jag då..."

131 medlemmar röstade med 83 procents övervikt för att låta alla röster komma till tals och medge undantag från stadgarna.

91 procent valde att stödja det föreslagna alternativet, vilket var lika med 162 röster.

Under diskussionerna kom också ett antal förslag på aktiviteter som skulle ge klubben intäkter.

Men som en singelmamma skrev på klubbens hemsida: "Jag har inga 1700 kr att avvara före nyår, som singelförälder är det svårt nog att bara får vardagen att gå runt".

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

ATG framhåller ökat fokus på kunden när bolaget  beslutar om ny organisation.

– Nu kraftsamlar vi i arbetet med att nå visionen världens bästa spelupplevelser, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer ATG.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.