Mångmiljonaffärer i AIK och Djurgården

Samma dag som Djurgårdens ledare och fans försöker hämta sig från tidernas miljonsmäll kan AIK presentera en huvudsponsor som laddar in runt 6 miljoner kronor.
Det gäller att Djurgårdens nya tränare Per Olsson får ordning på laget till den allsvenska starten. Klubben behöver varje entrékrona som man kan komma över efter det bedrövliga fjolåret. Mångmiljonförlusten sätter sina spår och det är något som också sportchefen Bosse Andersson i bakgrunden, måste leva med. Foto: Erik Mårtensson

 

Det är bara några veckor kvar till den allsvenska starten och klubbarna kämpar. Det krävs krafttag lite varstans för att få ordning på spelet – och ekonomin.

Merparten av klubbarna tvingas konstatera att fjolåret slutade med ett underskott på minst 2 miljoner kronor. Allra värst är Elfsborg  med -12 miljoner kronor och Djurgården på -27 miljoner.

Räddades av fansen

Djurgården räddades av att fansen och andra välvilliga bidrog med smått fantastiska 15 miljoner via olika insamlingar under 2013. 

Det var en dyster ekonomirapport från klubbens årsmöte tidigare i veckan.

- Vi är besvikna, säger Djurgårdens ordförande Lars-Erik Sjöberg som tvingas konstatera att det försvann mer än 2 miljoner kronor i månaden.

Hur kunde det ske?

För få åskådare och för få sponsorer, är en del av förklaringen. Flytten till Tele2 Arena anges också som ett skäl, likaså ökade kostnader för spelartruppen och bevakning vid matcherna.

Svea ökar inatsen

I AIK är glädjen desto större. Svea Ekonomi har efter tre år som officiell samarbetspartner valt att ta steget upp och bli huvudsponsorer tillsammans med Åbro och adidas.

Svea Ekonomi har tecknat ett avtal med klubben som gäller till och med 2015 och bör ligga på runt 6 miljoner kronor per år. Samtidigt framkommer att Peab backar från ett mångårigt stort sponsorsamarbete med AIK.

- Det känns oerhört kul att Svea Ekonomi nu blir en av våra huvudsponsorer. Det är ett starkt företag med en oerhörd kompetens som vi idag nyttjar för bland annat delbetalning av våra årskort, säger Niklas Nestlander, kommersiell chef på AIK Fotboll.

- Vi är ett företag med våra rötter i Solna och då är det helt naturligt att vidareutvecklas tillsammans. Särskilt nu när både vi och AIK har hela Europa som spelplan, säger Lennart Ågren, VD Svea Ekonomi.

Thomas Ejderhov

Elitserien i bandy har ännu inte startat , men det är ändå händelserikt. Licensnämnden har nämligen agerat och beslutat om elitlicens för säsongen 2020/21. Fem föreningar är utpekade.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.