Mångmiljonaffärer i AIK och Djurgården

Samma dag som Djurgårdens ledare och fans försöker hämta sig från tidernas miljonsmäll kan AIK presentera en huvudsponsor som laddar in runt 6 miljoner kronor.
Det gäller att Djurgårdens nya tränare Per Olsson får ordning på laget till den allsvenska starten. Klubben behöver varje entrékrona som man kan komma över efter det bedrövliga fjolåret. Mångmiljonförlusten sätter sina spår och det är något som också sportchefen Bosse Andersson i bakgrunden, måste leva med. Foto: Erik Mårtensson

 

Det är bara några veckor kvar till den allsvenska starten och klubbarna kämpar. Det krävs krafttag lite varstans för att få ordning på spelet – och ekonomin.

Merparten av klubbarna tvingas konstatera att fjolåret slutade med ett underskott på minst 2 miljoner kronor. Allra värst är Elfsborg  med -12 miljoner kronor och Djurgården på -27 miljoner.

Räddades av fansen

Djurgården räddades av att fansen och andra välvilliga bidrog med smått fantastiska 15 miljoner via olika insamlingar under 2013. 

Det var en dyster ekonomirapport från klubbens årsmöte tidigare i veckan.

- Vi är besvikna, säger Djurgårdens ordförande Lars-Erik Sjöberg som tvingas konstatera att det försvann mer än 2 miljoner kronor i månaden.

Hur kunde det ske?

För få åskådare och för få sponsorer, är en del av förklaringen. Flytten till Tele2 Arena anges också som ett skäl, likaså ökade kostnader för spelartruppen och bevakning vid matcherna.

Svea ökar inatsen

I AIK är glädjen desto större. Svea Ekonomi har efter tre år som officiell samarbetspartner valt att ta steget upp och bli huvudsponsorer tillsammans med Åbro och adidas.

Svea Ekonomi har tecknat ett avtal med klubben som gäller till och med 2015 och bör ligga på runt 6 miljoner kronor per år. Samtidigt framkommer att Peab backar från ett mångårigt stort sponsorsamarbete med AIK.

- Det känns oerhört kul att Svea Ekonomi nu blir en av våra huvudsponsorer. Det är ett starkt företag med en oerhörd kompetens som vi idag nyttjar för bland annat delbetalning av våra årskort, säger Niklas Nestlander, kommersiell chef på AIK Fotboll.

- Vi är ett företag med våra rötter i Solna och då är det helt naturligt att vidareutvecklas tillsammans. Särskilt nu när både vi och AIK har hela Europa som spelplan, säger Lennart Ågren, VD Svea Ekonomi.

Thomas Ejderhov

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.