Sportjättar vill vara utan päls

Stadium, Intersport och Team Sportia har minst en sak gemensamt just nu: De tar samhällsansvar genom att tala om att de inte säljer pälsprodukter från djur.
Den här typen vill varken Stadium, Inter Sport eller Team Sportia veta av. Sportjättarna går samman går samman och har gått med på den s k pälsfria listan.

 

Pälsfria listan är namnet på den lista som tagits fram av det internationella nätverket Fur Free Alliance under projektnamnet Fur Free Retailer Program.

94 svenska företag på listan

Bakom Fur Free Alliance står 30 djurrätts- och djurskyddsorganisationer från hela världen, bland annat Djurens Rätt i Sverige. Gemensamt är att de alla arbetar för en pälsfri värld.

Den världsomspännande listan har i dag 297 företag som via avtal försäkrat att de inte säljer, eller kommer att sälja, klädesplagg eller accessoarer med päls från djur.

94 av dessa har verksamhet i Sverige. Tre av dessa i sin tur är alltså sportjättarna Stadium, Intersport och Team Sportia. 

Påverka andra aktörer

Ulf Kinneson, vd för Intersport med över 150 butiker runt om i landet, förklarar i Djurens Rätts medlemstidning Djurens Rätt att pälsfria listan är ett viktigt steg i Intersports arbete med att visa samhällsengagemang. 

- Intersport tar avstånd ifrån att djur avlivas för sin päls skull och har under en längre tid haft pälsfria butiker, men i och med beslutet kommuniceras ställningstagandet tydligare till våra kunder. Vi tror även att det kan påverka andra aktörer i branschen att skriva på listan. Tillsammans kan vi göra ännu större skillnad, säger Ulf Kinneson.

Intersports vd hoppas att företagets ställningstagande har inverkan både på pälsindustrin och andra företag i branschen – i det sistnämnda fallet att också bli pälsfria. 

Positiv reaktion från kunderna

Reaktionen från kunderna har varit positiv, enligt Ulf Kinneson:

- Vi har fått massvis av positiva reaktioner på vårt beslut, inte minst i sociala medier, säger han till tidningen Djurens Rätt.

Stadium, Nordens största sportkedja, har också skrivit på och är med på listan. Även Stadium har goda erfarenheter att berätta om.

- År 2011 tog Stadium beslutet att bli en pälsfri kedja. Vi kan inte påvisa på några konkreta resultat i form av ökad försäljning eller varumärkesvärde. Sedan vårt deltagande har dock responsen varit väldigt positiv både externt och internt, säger Stadiums PR- och informationschef Ebba Seidlitz till Idrottens Affärer. 

Kunderna ska känna sig trygga

Det var flera sammanhängande anledningar till beslutet, som gäller Stadiums samtliga 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland.

- Genom vårt deltagande i Fur Free Alliance vill vi att våra kunder ska känna sig trygga med produkterna vi erbjuder. För oss är det viktigt att tydligt visa vad vi står för både gentemot våra kunder och leverantörer, och att agera efter dessa värderingar, säger Ebba Seidlitz. 

Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum, branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige, säger till Idrottens Affärer:

- Det är viktigt att våra medlemsföretag tar ställning helhjärtat och med stor trovärdighet.  Ett engagemang som detta måste förankras internt hos alla anställda. Då blir det en viktig och seriös ingrediens i varumärket. Därmed blir det i sin tur betydelsefullt för kunderna och avgör vad och var de handlar. 

Camilla Björkbom, ordförande i Djurens Rätt, säger om sportkedjornas engagemang:

- Jag är oerhört glad över det ökande intresset hos företagen att visa att de tar ställning. Djurskydd har blivit en naturlig del av deras etiska arbete och det är något som är viktigt för många människor. Det är glädjande att företag alltmer börjar titta på alternativa material, så att kunderna kan köpa snygga och funktionella kläder utan att djur lidit för dem.

Räven hör också till de grupper som utnyttjas för klädindustrin, men i Sverige vill allt flera företag inte veta av utnyttjandet av djur.  

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.