Fler människor gillar golf igen

I hundra år, 1904-2004, ökade antalet medlemmar i svenska golfklubbar. Just 2004 registrerades 554 293 spelare, sedan försvann uppemot 75 000 spelare – tills nu. Nu visar siffror att trenden kan brytas i år.
En golfrunda en tidig morgon, när lite morgondimma finns kvar och likaså lite dagg i gräset det älskar många spelare.

 

Golfen hade sin mest expansiva period 1980-2000 då 149 banor blev till 393 och antalet spelare växte från 88 400 spelare till 477 000 spelare. 2004 var det som flest spelare, 554 293, men sedan har det skett ett markant tapp.

Stor omsättning på spelare

Men nu finns tecken på att vinden har vänt. Golfklubbarna och golfbolagen redovisar fler aktiva medlemmar den 1 juli 2014 jämfört med samma tid 2013. Antalet medlemskap har netto ökat med 3 287 under den aktuella 12-månadersperioden.  

Det betyder att en försiktig prognos pekar på att den tioåriga årliga nedgången i medlemsantal bryts det här året. Var femte klubb (totalt 101 klubbar) redovisar redan högre medlemsantal än som mest 2013. 

Bakom förändringarna i medlemsstatistiken finns en mycket stor omsättning av golfspelare och golfmedlemmar. Under de senaste tolv månaderna har närmare 55 000 nya och återkommande spelare registrerat sig för medlemskap i någon av landets 469 klubbar. 

Stor ökning bland ungdomar

En stor ökning finns i gruppen 22-30 år som ökar med 9,1. Allt fler blir kvar efter juniorövergången men det sker också en åter- och nyrekrytering i den här gruppen. Den yngsta gruppen, juniorer/barn i åldern 1-12 år fortsätter också att öka, +4,6 procent. 

Generellt sett är det gruppen män (seniorer 22-99 år) som ökar medan gruppen kvinnor minskar något. Förändringarna varierar dock kraftigt mellan olika åldersgrupper. Den absolut största ökningen (+12,7 procent) återfinns i åldersgruppen 71+ där särskilt antalet kvinnliga golfare ökar starkt. 

Var femte klubb (totalt 101 klubbar) redovisar redan högre medlemsantal än som mest 2013. 

Vill vara försiktig

Svenska Golfförbundets ordförande Christer Bergfors är försiktig med att spekulera om framtiden.

- Vi ska inte ropa hej förrän vi ser siffrorna i oktober. Men vi hoppas förstås att detta ska hålla i sig. Jag tror att klubbarna har börjat förstå vikten av medlemsvård, säger han. Nu har klubbarna lärt sig att bättre hantera den sociala dimensionen av medlemskap, säger Bergfors.

Det slutliga medlemstalet för 2014 bestäms i oktober. För att nå förra årets medlemssiffra på 473 797, behöver ytterligare 21 000 personer registrera sig som medlemmar under sommaren och hösten. 

Förra året ökade Golfsverige med netto 24 700 under perioden 1 juli till 15 oktober. Om utvecklingen under juli till oktober följer motsvarande tillströmning som skedde 2013, kommer det slutliga medlemstalet att landa i området 475 000 – 477 000 medlemskap.

Carl Johan Bernce (inte verifierad)

ons, 2014-07-23 08:25

1. Alternativa anläggningars drivkraft till golfklubbar..

Det är fortfarande många människor som känner sig obekväma med att ta sig in på golfklubbar. Varför? Jo, för att dom gamla myterna florerar bland gemeneman..inte! Absolut säger jag! Dyrt! Speciella kläder! Medlemskap som krav! Gröna kortet! Fin bil på parkeringen! Folk som inte älskar på klubben! Jag har träffat dom dagligen i över 30 som som PGA Prfessional, som Klubbchef, som rangeägare o som nu drivande en alternativ anläggning kallad i var mans mun för ..ja, va då? Golfbana, faktiskt inte....mer nervärderat som träningsbana, som pay and play, som övningarna...alltså inte golf på riktigt..."någonting annat"... Jag lirar nästan varje kväll nio hål, sex hål, fyra hål...ibland bara ett och det är GOLF varje gång...senaste två ren har jag genom drift att två anläggningar marknadsfört klubb o anläggning till marknaden..till två klubbar och rekryterat minst 500! Medlemmar till dessa klubbar...Golfklubbar i Sverige ni kan vara glada att andra anläggningar är öppna för den som hämmas av myter och floskler inom golfen. NU borde Förbundet, distrikten o klubbar använda pengar till att marknadsföra..NU när vinden är rakt med!! Bollen går längre då och det är kul:))

Carl Johan Bernce (inte verifierad)

ons, 2014-07-23 08:29

2. Blev lite stavfel...

Haha..älskar på klubben var inte tänket faktiskt...hälsar på klubben ska de va!::)) Men vem vet kanske lite hångel på sexan skulle göra nytta... CJ Bernce

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

Ola Wenström leder studiomagasinet Klubbhuset efter varje speldag och sändningar delas mella  betalkanalerna Visat Golf och Viaplay men det blir också bilder i TV6 och TV10. TV NENT Group direktsänder 47 timmar från världens äldsta golftävling The Open (18-21 juli), på Viasat Golf och Viaplay samt slutrundan även på TV6. 

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.