Entreprenören hittade finansiärerna
En match, en turnering, ett mästerskap i en egen sändning via sajten. Direkt eller i efterhand, tittaren själv avgör.
Dessutom finns det 20 000 stillbilder från olika evenemang. En uppskattad tjänst, där besökaren kan skicka bilder till andra människor.
Startade i begränsad form
Det är Sportway och ursprunget står Staffan Dahl bakom.
Han har burit på idén i många år och kunde inte släppa tanken att någon gång förverkliga den.
Men han gjorde karriär inom andra områden, bildade familj och åren gick.
Han startade ändå en sajt i en begränsad form, men ambitiös sett till villkoren.
- Två kompisar, Gustaf Falk och Lars Lingman, hjälpte till. Vi gjorde allt själva. Man fick inte vara främmande för någon uppgift.
- Jag tog av egna pengar och egen tid, men hade ju samtidigt ett heltidsjobb och därför blev allt begränsat.
Då kom resurserna
Vändningen kom när Staffan Dahl träffade Peter Åström som han kände sedan tidigare.
- Vi hade jobbat ihop och jag nämnde vad jag höll på med. ”Det låter rätt bra”, fick jag till svar och Peter tyckte att det var värt att titta närmare på.
En affärsidé formades och Peter Åström hjälpte till med kontakter. På det viset tillkom Expressens förre chefredaktör Otto Sjöberg, fotbollsdomaren Jonas Eriksson, TV-entreprenören Jonas Persson, ekonomen Krister Sundling utöver Peter och Staffan.
De sitter i styrelsen och de investerar pengar i bolaget.
- Nu finns det resurser och vi kan göra något rejält.
Han vågade säga upp sig
40-åringen från Hudiksvall sa upp sig från sitt förra jobb som VD och kunde från januari jobba heltid med Sportway.
I mars introducerades Sportway och nu kan ägargänget redovisa 70 000 besök och 2 miljoner klick från 50 evenemang. Sajten utvecklas stadigt och alla i gruppen bidrar med synpunkter och idéer.
- Intresset är jättebra. Vi har mätningar på att varje unik besökare klickar i snitt 50 gånger under tio minuter.
Staffan Dahl är mycket entusiastisk:
- Sajten blir bara bättre och bättre. Vi berör åtskilliga. Tjejen eller grabben, ledare, föräldrar, det finns så många fler än de som är på plats på själv arenan och det är ju dem som nu kan följa vad som sker.
Sänder från DN Galan Youth
För dagen är Staffan Dahl och kollegan Marcus Lenngren fullt upptagna. Sportway har skrivit avtal med DN Galan Youth och ska direktsända tio timmar dagligen, lördag-söndag.
- Lika spännande som kul. Det är en bekräftelse på att vi har kommit en bit, säger Staffan Dahl.
- Vi har hyrt in fyra kameror från Mediatec och det blir vår största produktion hittills.
Sportway satsar på proffsfotografer och riktiga kameror.
- Det ska vara kvalité så folk vill återkomma till sajten. Till vissa evenemang har vi som sagt fler kameror. Till stillbilderna engagerar vi ungdomar som kan fotografera. Ibland har vi en kommentator, vid andra tillfällen sker sändningarna utan röst och några gånger har vi låtit speakern gå ut med sändningen.
Förstärker
Staffan och Markus får snart sällskap på kontoret på Östermalm. En eventkoordinator och en säljare ska utöka styrkan med främsta målet att uppvakta partners och kunder.
Klubben eller förbundet, vad får de då betala?
- Vid vissa evenemang vill vi ha ett produktionsbidrag om några tusenlappar.
De som tittar får göra det utan att betala. Men i framtiden kan betaltjänster bli aktuella.
- Vi vill ha så mycket trafik att vi blir attraktiva för partners och att vi kan få igång bannersäljet. Vi har redan fått kontakt med företag som ser stora möjligheter i att kunna kommunicera mot en sådan stor grupp av ungdomar.
Perfekt i tiden
Staffan Dahl anser att satsningen ligger helt rätt i tiden.
- I dag är det så mycket billigare att producera TV. Men framför allt, ungdomar är så otroligt vana vid internet. Att hitta och att dela är mer än självklart och de är aktiva ständigt och jämnt. De kan det här och har åsikter, de gör oss bättre, helt enkelt.
Målgruppen är ung, men han ser också många äldre som vill se ungdomsidrott.
- Det är kul att höra hur föräldrar, som är upptagna av annat och inte kommer loss, nu kan följa sonens eller dotterns match eller uppvisning via vår sändningar.
Vill sända 200 evenemang
Målet är att producera 200 evenemang under ett år.
- Jag blir själv överraskad när vissa arrangemang skapar ett jätteintresse. Som vid junior-EM i jijutsi i Lund i maj. Vi direktsände från två mattor och fick 20 000 visningar från tolv länder och då saknade vi ändå kommentator.
Staffan Dahl ser bara början till något stort.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.