Entreprenören hittade finansiärerna

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.
Sportway sänder tio timmar såväl lördag som söndag från DN Galan Youth. Foto: DN Galan

 

En match, en turnering, ett mästerskap i en egen sändning via sajten. Direkt eller i efterhand, tittaren själv avgör.

Dessutom finns det 20 000 stillbilder från olika evenemang. En uppskattad tjänst, där besökaren kan skicka bilder till andra människor.

Startade i begränsad form

Det är Sportway och ursprunget står Staffan Dahl bakom.

Han har burit på idén i många år och kunde inte släppa tanken att någon gång förverkliga den. 

Men han gjorde karriär inom andra områden, bildade familj och åren gick.

Han startade ändå en sajt i en begränsad form, men ambitiös sett till villkoren.

- Två kompisar, Gustaf Falk och Lars Lingman, hjälpte till. Vi gjorde allt själva. Man fick inte vara främmande för någon uppgift.

- Jag tog av egna pengar och egen tid, men hade ju samtidigt ett heltidsjobb och därför blev allt begränsat.

Då kom resurserna

Vändningen kom när Staffan Dahl träffade Peter Åström som han kände sedan tidigare. 

- Vi hade jobbat ihop och jag nämnde vad jag höll på med. ”Det låter rätt bra”, fick jag till svar och Peter tyckte att det var värt att titta närmare på.

En affärsidé formades och Peter Åström hjälpte till med kontakter. På det viset tillkom Expressens förre chefredaktör Otto Sjöberg, fotbollsdomaren Jonas Eriksson, TV-entreprenören Jonas Persson, ekonomen Krister Sundling utöver Peter och Staffan.

De sitter i styrelsen och de investerar pengar i bolaget. 

- Nu finns det resurser och vi kan göra något rejält. 

Han vågade säga upp sig

40-åringen från Hudiksvall sa upp sig från sitt förra jobb som VD och kunde från januari jobba heltid med Sportway.

I mars introducerades Sportway och nu kan ägargänget redovisa 70 000 besök och 2 miljoner klick från 50 evenemang. Sajten utvecklas stadigt och alla i gruppen bidrar med synpunkter och idéer.

- Intresset är jättebra. Vi har mätningar på att varje unik besökare klickar i snitt 50 gånger under tio minuter. 

Staffan Dahl är mycket entusiastisk:

- Sajten blir bara bättre och bättre. Vi berör åtskilliga. Tjejen eller grabben, ledare, föräldrar, det finns så många fler än de som är på plats på själv arenan och det är ju dem som nu kan följa vad som sker.

Sänder från DN Galan Youth

För dagen är Staffan Dahl och kollegan Marcus Lenngren fullt upptagna. Sportway har skrivit avtal med DN Galan Youth och ska direktsända tio timmar dagligen, lördag-söndag.

- Lika spännande som kul. Det är en bekräftelse på att vi har kommit en bit, säger Staffan Dahl.

- Vi har hyrt in fyra kameror från Mediatec och det blir vår största produktion hittills.

Sportway satsar på proffsfotografer och riktiga kameror.

- Det ska vara kvalité så folk vill återkomma till sajten. Till vissa evenemang har vi  som sagt fler kameror. Till stillbilderna engagerar vi ungdomar som kan fotografera. Ibland har vi en kommentator, vid andra tillfällen sker sändningarna utan röst och några gånger har vi låtit speakern gå ut med sändningen.

Förstärker

Staffan och  Markus får snart sällskap på kontoret på Östermalm. En eventkoordinator och en säljare ska utöka styrkan med främsta målet att uppvakta partners och kunder.

Klubben eller förbundet, vad får de då betala?

- Vid vissa evenemang vill vi ha ett produktionsbidrag om några tusenlappar. 

De som tittar får göra det utan att betala. Men i framtiden kan betaltjänster bli aktuella.

- Vi vill ha så mycket trafik att vi blir attraktiva för partners och att vi kan få igång bannersäljet. Vi har redan fått kontakt med företag som ser stora möjligheter i att kunna kommunicera mot en sådan stor grupp av ungdomar.

Perfekt i tiden

Staffan Dahl anser att satsningen ligger helt rätt i tiden.

- I dag är det så mycket billigare att producera TV. Men framför allt, ungdomar är så otroligt vana vid internet. Att hitta och att dela är mer än självklart och de är aktiva ständigt och jämnt. De kan det här och har åsikter, de gör oss bättre, helt enkelt.

Målgruppen är ung, men han ser också många äldre som vill se ungdomsidrott.

- Det är kul att höra hur föräldrar, som är upptagna av annat och inte kommer loss, nu kan följa sonens eller dotterns match eller uppvisning via vår sändningar. 

Vill sända 200 evenemang

Målet är att producera 200 evenemang under ett år.

- Jag blir själv överraskad när vissa arrangemang skapar ett jätteintresse. Som vid junior-EM i jijutsi i Lund i maj. Vi direktsände från två mattor och fick 20 000 visningar från tolv länder och då saknade vi ändå kommentator.

Staffan Dahl ser bara början till något stort.

Thomas Ejderhov

Fakta

Här är styrelsen i Sportway

Staffan Dahl (vd), tidigare JCDecaux, som sälj- och marknadsdirektör på IGT och senast vd för Miinto AB.

Jonas Persson (ordförande), styrelsemedlem i MediatecBroadcast, senior advisor på investmestbanken Stella Advisors, författare till boken "Sport Marketing" och tidigare vd på IEC in Sports.

Otto Sjöberg, förre chefredaktören på Expressen, en gång reporter på SvD, chefredaktör på Värnpliktsnytt och vd på TV4 Interaktiv samt redaktionschef på Aftonbladet och chef för Aftonbladet.se på 90-talet

Krister Sundling, grundare till Sundling Wärn Partners, tidigare MD på Morgan Stanley Stockholm samt Executive Director på Goldman Sachs i London

Peter Åström, vd för Executive Board Consulting AB och dessförinnan vd vid Scanditoy AB, Alga AB, Entraction Holding AB samt ansvarig för Aftonbladet Nya Medier

Jonas Eriksson, välkänd fotbollsdomare för FIFA, tidigare delägare och arbetskompis på IEC in Sport med Jonas Persson. En gång också redaktör på Aftonbladet.

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.