Spring Media ska sälja damfotboll

Elitfotboll Dam och Spring Media har enats om ett avtal för att utveckla och distribuera Damallsvenskans sändningsrättigheter.
Elitfotboll vill att damallsvenskan ska exponeras mera och anlitar nu Spring Media som ska sälja rättigheterna till serien till TV och webb. Foto: TT

 

Damallsvenskans produktion och distribution av rörlig media ska utvecklas och Spring Media är bolaget som ska se möjligheter hos kunder om det så är kanaler eller sajter.

Sända alla 132 matcherna

- Vårt mål är att tillgängligheten och upplevelsen av Damallsvenskan ska öka. Damfotbollen växer och ska tilltala ännu fler i framtiden, säger Linda Wijkström, generalsekreterare Elitfotboll Dam.

Målsättningen är att samtliga 132 matcher per säsong produceras och sänds av en eller flera partners. Mycket TV, mycket nät, damfotbollen måste synas via många kanaler, resonerar parterna.

- Vi gör det med tanke på konsumtionen av rörlig media. 

Mycket att exponera

Matchklipp, höjdpunkter, spelarprofiler, etc. ska produceras och lanseras med syfte att göra Damallsvenskan mer tillgänglig när och på den plattform som passar tittaren bäst. 

Samtal ska inledas under hösten med potentiella partners.

- Vi ska via mediabolag förädla och utveckla sändningsrättigheterna. Det är en spännande tid i vår bransch där konsumtionsmönster och teknik utvecklas mycket, säger Hans Svelander vid Spring Media.

Bolaget grundades 2011 och har kontor i Stockholm och Hamburg. Verksamheten har vuxit och är i dag ett internationellt agent- och konsultbolag inom produktion och distribution av sändningsrättigheter till sportevenemang. 

Här är några av de klienter och projekt som Spring Media har arbetat med, Fotboll: landslagen i Spanien, Brasilien, Chile och Irak, vidare Bayern München, PSG, Malmö FF, IFK Göteborg, AIK, grekiska fotbollsligan, Brasiliens , Colombias och Nya Zeelands damlandslag. 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.