Svensk innebandy på export

Nu ska svensk innebandy gå på export - till Asien! Tack vare en världsmästare – och ett antal företag.
En vanlig syn, Jonathan Kronstrand, t v, i matchvinnarrollen, här tilsammans med Martin Olofsson edfter ett möte med Danmark Foto: Fredrik Solstad, TT

 

Det är inte Svenska Innebandyförbundet som ligger bakom, utan en trefaldig världsmästare som skapar resultat genom att bygga självkänsla och gruppkänsla.

Sovjets ishockeylandslag, The Big Red Machine, hade på 80-talet sin superkedja i form av The Green Line: Igor Larionov, Vladimir Krutov och Sergej Makarov. 

SM-guld och Europacup-guld

Haninge IBK hade sin motsvarighet i GÖK-kedjan, efter initialerna i trions efternamn: Johannes Gustafsson, Michael Östlund och Jonathan Kronstrand.

Trion tog klubben till tre SM-guld 1999, 2000 och 2001, samt Europacup-guld 2002 och 2003.

Den sistnämnde, Jonathan Kronstrand, startade Svenska Innebandyakademin med konceptet Key Floorball, i slutet av karriären, 2006. Tanken var att lära ut nycklarna till hur unga spelare når hela vägen till världstoppen, liksom Kronstrand som även hann med tre VM-guld tillsammans med kedjekamraterna 1998, 2000 och 2002. 

Jobbar med självkänslan

Från 30 deltagare första året har Svenska Innebandyakademin vuxit till 3 000 utbildade ungdomar per år. Utbildningen fokuserar på tre delar:

- Mental träning inklusive Drömtåget, att bygga bade självkänsla och gruppkänsla.

- Fysträning inklusive näringslära.

- Teknikträning.

Intresset för verksamheten växer även i utlandet. 

- Vi har spelare från Danmark, Norge och Finland – och Singapore! 

Skolorna nyckeln 

Det var i och med intresset från Singapore som tanken om att exportera svenskt innebandykunnande till Asien föddes. Målet är att etablera Key Floorball-konceptet i Asien med start i Singapore. 

Svenska Innebandyakademins mest meriterade tränare ska skickas iväg för att öppna dörren till en gigantisk marknad, både vad gäller utbildning och utrustning. 

- Skolorna är nyckeln för att vi ska lyckas etablera innebandyn i Asien. Strategin att komma in som en del i idrottsundervisningen, säger Jonathan Kronstrand som ser det hela som något mycket större än en kommersiell satsning:

Förhandlar med företag

- Vi ligger i förhandlingar med ett antal svenska företag för att finansiera satsningen. Jag är optimistisk, det är en enorm marknad som väntar.

- Det här är ett missionsprojekt. Vi sprider innebandyn i Asien och ger fler nationer chansen att vara med och konkurrera i framtida mästerskap. Då blir bland annat VM ännu roligare. Därmed är den här satsningen bra för innebandyn i hela världen.

Ett utförligare reportage om Jonathan Kronstrand och hans historia kommer inom kort här på Idrottens Affärer. 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.