Inte en enda blåvit tröja

”Allt är möjligt i en stad där Änglar bor”. Det är reklamfilmen som blev en kärleksförklaring till Göteborg. Gjord av IFK Göteborg.
Fotbollen har betydelse, det är ett av budskapen i IFK Göteborgs reklamfilm inför den allsvenska premiären.

 

I slutet på förra veckan var det tänkt att IFK Göteborgs reklamfilm inför hemmapremiären 5 april skulle haft premiär. Efter den tragiska händelsen i Biskopsgården bestämde sig föreningen för att göra om reklamfilmen något till en kärleksförklaring till Göteborg. Nu är den färdig. 

Inte en enda blåvit tröja

Den ursprungliga reklamfilmen handlade om en stad som trots sina utmaningar skapar framgång och manade stadens invånare att samlas på Gamla Ullevi den 5 april. Efter våldsdådet på Hisingen förändrades delar av filmen. 

Istället för ett kommersiellt budskap lyfter filmen istället fram kärleken till Göteborg som drivkraft för att anta de många olika utmaningar som staden står inför. 

På filmen finns inte en enda sekvens med blåvit randig tröja. 

IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad Hristov berättar: 

- Vi insåg att filmen med vissa modifieringar skulle kunna föra fram ett viktigare budskap än att sälja årskort och biljetter. Vi når ut till väldigt många människor och med det följer ett ansvar. Med den här filmen vill vi hylla Göteborg och lyfta fram kärleken till vår stad.

"Hjärtat kvar i Göteborg"

Rösten i filmen tillhör skådespelaren och göteborgaren Jakob Eklund. 

- Jag är uppvuxen i stan och en stor supporter till Blåvitt. Även om jag lever i exil på Sveriges baksida är mitt hjärta kvar i Göteborg. Det var en ära lika mycket som en självklarhet att hjälpa till med filmen, säger Jakob Eklund. 

Filmen som kan ses här har producerats av IFK Göteborg, Dear Friends Reklambyrå och Silverbullet Film. IFK Göteborg i samhället IFK Göteborg har socialt ansvar högt på agendan. 

I samband med cupsemifinalen mot BK Häcken i lördags manifesterade spelarna under parollen ”Tillsammans mot våldet” med anledning av händelsen tre dagar tidigare. Därtill har föreningen under flera år varit engagerade i olika projekt i bl.a. Biskopsgården. Varje vecka bedrivs fotbollsträning inom ramen för projektet ”Aktiv Göteborg”. 

Förra veckan, samma dag som den tragiska händelsen, ställdes träningen in och deltagare och ledare slöt upp i den gemenskap och samtalsgrupper som erbjöds med anledning av det inträffade. 

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.