Inte en enda blåvit tröja

”Allt är möjligt i en stad där Änglar bor”. Det är reklamfilmen som blev en kärleksförklaring till Göteborg. Gjord av IFK Göteborg.
Fotbollen har betydelse, det är ett av budskapen i IFK Göteborgs reklamfilm inför den allsvenska premiären.

 

I slutet på förra veckan var det tänkt att IFK Göteborgs reklamfilm inför hemmapremiären 5 april skulle haft premiär. Efter den tragiska händelsen i Biskopsgården bestämde sig föreningen för att göra om reklamfilmen något till en kärleksförklaring till Göteborg. Nu är den färdig. 

Inte en enda blåvit tröja

Den ursprungliga reklamfilmen handlade om en stad som trots sina utmaningar skapar framgång och manade stadens invånare att samlas på Gamla Ullevi den 5 april. Efter våldsdådet på Hisingen förändrades delar av filmen. 

Istället för ett kommersiellt budskap lyfter filmen istället fram kärleken till Göteborg som drivkraft för att anta de många olika utmaningar som staden står inför. 

På filmen finns inte en enda sekvens med blåvit randig tröja. 

IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad Hristov berättar: 

- Vi insåg att filmen med vissa modifieringar skulle kunna föra fram ett viktigare budskap än att sälja årskort och biljetter. Vi når ut till väldigt många människor och med det följer ett ansvar. Med den här filmen vill vi hylla Göteborg och lyfta fram kärleken till vår stad.

"Hjärtat kvar i Göteborg"

Rösten i filmen tillhör skådespelaren och göteborgaren Jakob Eklund. 

- Jag är uppvuxen i stan och en stor supporter till Blåvitt. Även om jag lever i exil på Sveriges baksida är mitt hjärta kvar i Göteborg. Det var en ära lika mycket som en självklarhet att hjälpa till med filmen, säger Jakob Eklund. 

Filmen som kan ses här har producerats av IFK Göteborg, Dear Friends Reklambyrå och Silverbullet Film. IFK Göteborg i samhället IFK Göteborg har socialt ansvar högt på agendan. 

I samband med cupsemifinalen mot BK Häcken i lördags manifesterade spelarna under parollen ”Tillsammans mot våldet” med anledning av händelsen tre dagar tidigare. Därtill har föreningen under flera år varit engagerade i olika projekt i bl.a. Biskopsgården. Varje vecka bedrivs fotbollsträning inom ramen för projektet ”Aktiv Göteborg”. 

Förra veckan, samma dag som den tragiska händelsen, ställdes träningen in och deltagare och ledare slöt upp i den gemenskap och samtalsgrupper som erbjöds med anledning av det inträffade. 

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.