Två lika, och ändå olika

De sysslar med hockey, driver varsitt lag, har ungefär lika många spelare, men förutsättningar och villkor är sannerligen annorlunda. Det ser man nu när boksluten trillar in från SHL.
Frölunda och Färjestad kraftsamlar och tar sats mot den kommande SHL-säsongen som nu har 14 klubbar. Foto: TT

 

Nytt för i år och som kommer att påverka klubbarna är att 14 lag ska dela på ungefär samma intäkter från TV-avtal och reklamkontrakt. Samma pengar gick till 12 klubbar innan förändringarna. Därtill blir det bara 26 i stället för 28 hemmamatcher som under den senaste säsongen. 

7 miljoner i vinst

Som Frölunda HC:s ordförande Mats Grauers påpekar:

- Det påverkar intäkterna negativt med cirka 5 miljoner. Det bortfallet måste ersättas av andra intäkter.

Frölunda är annars en av SHL:s vinnare tillsammans med framför allt Örebro Hockey, Växjö Lakers och Djurgården. 

7,1 miljoner i vinst ger arbetsro i Göteborg där Frölunda tidigare har haft besvärliga år. Det blev en bokslutsvinst även i fjol, men då handlade det om blygsamma 80 000 kr.

Stort eget kapital

Nu är resultat en konsekvens av hårt arbete med kontroll på varje utgift och i sin tur ett ständigt jagande av intäkter.

- Samtliga medarbetare har på ett ansvarsfullt sätt bidragit till det positiva resultatet genom hårt och engagerat arbete. Styrelsearbetet har präglats av engagemang, konsensus och framtidstro, framhåller, Mats Grauers, i en kommentar på klubbens hemsida.

Föreningens likviditet är god. Omsättningen låg på 139 miljoner kronor och föreningskapitalet på 20,3 miljoner i koncernen och 17 miljoner i föreningen.

Dotterbolagen Frölunda Hockeyutveckling AB och Frölunda Affärsutveckling AB, gör också en vinst, på 2,1 miljoner kronor. Skillnad det mot ifjol, då förlusten var 1,1 miljoner.

Dubbla ombyggnader

Färjestads bokslut är också fastställt. Här har det svidit igen om än i kontrollerad form. 1,9 miljoner kronor back ses som ett framsteg eftersom det handlade om ett minus om 5,4 miljoner året innan.

- En resultatförbättring jämfört med föregående år med närmare 6 miljoner kronor och det under ett verksamhetsår där vi missade slutspel och avsevärda intäkter, säger Färjestads VD Stefan Larsson.

Ombyggnad har varit ledordet i klubben. Hösten 2013 inleddes ett förändringsarbete för att anpassa verksamheten och säkra konkurrenskraft. Målet är inte dåligt – Färjestad ska bli bäst i Sverige och ledande i Europa. 

Extra miljoner

Styrelsen tog en rad beslut med bl a rekrytering av en ny extern VD och samtidigt tillsattes en General manager för den sportsliga verksamheten. 

Men att bygga nytt och omfattande innebar också extra utgifter och slutade på 2,2 miljoner kronor.

- Inom administration har 10 personer berörts av förändringar och har endera lämnat organisationen, fått förändrade villkor och eller ändrade uppgifter. Lägg därtill stora förändringar i vår spelartrupp och ledarstab så är det inte svårt att förstå att vi har genomgått en omfattande process. 

Syftet är att vässa verksamheten vilket också har förankrats i regionen.

- Satsningen stöttas av delar av Värmlands ledande näringsliv och har också skett i samarbete med Karlstads kommun, säger styrelsens ordförande Sture Emanuelsson.

Driver och äger arenan

Säsongen blev svajig och inte i vanlig värmländsk segeranda.

- För A-laget är resultatet långt under vår ambitionsnivå, säger Stefan Larsson.

Färjestad har ett eget kapital på nära 70 miljoner kronor. Men då ingår Löfbergs Arena som klubben äger och driver och där ska det också ske ombyggnationer.

 - Vi har en positiv utveckling publikmässigt och bl a en stor efterfrågan i våra restauranger och loger, berättar Stefan Larsson.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.