Två lika, och ändå olika

De sysslar med hockey, driver varsitt lag, har ungefär lika många spelare, men förutsättningar och villkor är sannerligen annorlunda. Det ser man nu när boksluten trillar in från SHL.
Frölunda och Färjestad kraftsamlar och tar sats mot den kommande SHL-säsongen som nu har 14 klubbar. Foto: TT

 

Nytt för i år och som kommer att påverka klubbarna är att 14 lag ska dela på ungefär samma intäkter från TV-avtal och reklamkontrakt. Samma pengar gick till 12 klubbar innan förändringarna. Därtill blir det bara 26 i stället för 28 hemmamatcher som under den senaste säsongen. 

7 miljoner i vinst

Som Frölunda HC:s ordförande Mats Grauers påpekar:

- Det påverkar intäkterna negativt med cirka 5 miljoner. Det bortfallet måste ersättas av andra intäkter.

Frölunda är annars en av SHL:s vinnare tillsammans med framför allt Örebro Hockey, Växjö Lakers och Djurgården. 

7,1 miljoner i vinst ger arbetsro i Göteborg där Frölunda tidigare har haft besvärliga år. Det blev en bokslutsvinst även i fjol, men då handlade det om blygsamma 80 000 kr.

Stort eget kapital

Nu är resultat en konsekvens av hårt arbete med kontroll på varje utgift och i sin tur ett ständigt jagande av intäkter.

- Samtliga medarbetare har på ett ansvarsfullt sätt bidragit till det positiva resultatet genom hårt och engagerat arbete. Styrelsearbetet har präglats av engagemang, konsensus och framtidstro, framhåller, Mats Grauers, i en kommentar på klubbens hemsida.

Föreningens likviditet är god. Omsättningen låg på 139 miljoner kronor och föreningskapitalet på 20,3 miljoner i koncernen och 17 miljoner i föreningen.

Dotterbolagen Frölunda Hockeyutveckling AB och Frölunda Affärsutveckling AB, gör också en vinst, på 2,1 miljoner kronor. Skillnad det mot ifjol, då förlusten var 1,1 miljoner.

Dubbla ombyggnader

Färjestads bokslut är också fastställt. Här har det svidit igen om än i kontrollerad form. 1,9 miljoner kronor back ses som ett framsteg eftersom det handlade om ett minus om 5,4 miljoner året innan.

- En resultatförbättring jämfört med föregående år med närmare 6 miljoner kronor och det under ett verksamhetsår där vi missade slutspel och avsevärda intäkter, säger Färjestads VD Stefan Larsson.

Ombyggnad har varit ledordet i klubben. Hösten 2013 inleddes ett förändringsarbete för att anpassa verksamheten och säkra konkurrenskraft. Målet är inte dåligt – Färjestad ska bli bäst i Sverige och ledande i Europa. 

Extra miljoner

Styrelsen tog en rad beslut med bl a rekrytering av en ny extern VD och samtidigt tillsattes en General manager för den sportsliga verksamheten. 

Men att bygga nytt och omfattande innebar också extra utgifter och slutade på 2,2 miljoner kronor.

- Inom administration har 10 personer berörts av förändringar och har endera lämnat organisationen, fått förändrade villkor och eller ändrade uppgifter. Lägg därtill stora förändringar i vår spelartrupp och ledarstab så är det inte svårt att förstå att vi har genomgått en omfattande process. 

Syftet är att vässa verksamheten vilket också har förankrats i regionen.

- Satsningen stöttas av delar av Värmlands ledande näringsliv och har också skett i samarbete med Karlstads kommun, säger styrelsens ordförande Sture Emanuelsson.

Driver och äger arenan

Säsongen blev svajig och inte i vanlig värmländsk segeranda.

- För A-laget är resultatet långt under vår ambitionsnivå, säger Stefan Larsson.

Färjestad har ett eget kapital på nära 70 miljoner kronor. Men då ingår Löfbergs Arena som klubben äger och driver och där ska det också ske ombyggnationer.

 - Vi har en positiv utveckling publikmässigt och bl a en stor efterfrågan i våra restauranger och loger, berättar Stefan Larsson.

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.