Förhandlingar om dresskoden

OS-kollektionen är klar. Här är de blågula kläderna – som också ska gälla för fotbollslandslaget...
Så här kommer de svenska OS-deltagarna klädda vid sommar-OS i Rio. Foto: HM

 

HM har presenterat kläderna till OS och Paralympics i Rio de Janeiro i sommar.

-  Jag är extra stolt att få representera Sverige i svensk design, säger guldfavoriten Sarah Sjöström. 

Hon var med när allmänheten fick en första fingervisning om hur kläderna skulle se ut.

HM gör debut i ett sommar-OS, men fanns också med i Sotsji.

Kläderna har varit på tapeten mer än någonsin. Skälet är att fotbollslandslaget har ett avtal med adidas och vill behålla den dresskoden.

OS har sina regler och under flera år har det funnits en enhetlig stil över svenska OS-deltagare.

Förhandlingarna pågår mellan SOK och fotbollsförbundet.

- För mig känns det roligt att träna i snygga och funktionella sportkläder av hög kvalitet, säger simmaren Sarah Sjöström i ett pressmeddelande.

OS-kollektionen kommer att säljas i utvalda HM-butiker från och med den 4 augusti.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.