Hur mycket hade han då tjänat?
”Kanske inte en av de smartaste grejer" som Björn Borg själv sa.
Det var 2006 som han fick ett ryck och bara ville bli av med saker och ting. Pokaler och racketar från de oförglömliga åren såldes och dessutom, han gjorde sig av med rätten till sitt eget varumärke.
Ett tio-årigt avtal
Företaget Worldwide Brand Management AB köpte rättigheten för 124 miljoner kronor och har utvecklat affärerna betydligt och senare skiftade bolaget namn till just Björn Borg AB.
I synnerhet kalsonger har blivit förknippade med tennislegendaren och dubble bragdmedaljören.
Björn Borg fick till ett avtal där han i tio år skulle få 1,5-2 procent av bolagets varumärkesförsäljning. 2016 är sista året, ytterligare en utbetalning ska alltså ske, men sedan är det slut. Hur mycket kalsonger och annat som än säljs får han ingen del av det.
De senaste åren har Björn Borg AB presenterat royaltyn i sina årsredovisningar och den har då legat på ungefär 1,95 procent av varumärkesintäkterna, uppger Dagens Industri.
- Den exakta tilläggsköpeskillingen är inte något vi går ut med men även tidigare har den legat på ungefär samma nivå som de senaste åren, säger Daniel Grohman, ekonomichef på Björn Borg AB.
Vad hade han då tjänat?
Det går ingen nöd på Björn Borg själv. Han fick 124 miljoner kronor när avtalet tecknades, han har fått cirka 300 miljoner kronor under åren och avslutar nu med 30 nya miljoner.
Totalt cirka 450 miljoner kronor att använda i livet.
Den automatiska frågan är vad han har kunnat tillgodoräkna sig om han behållit rättigheten till sitt eget varumärke?
När Björn Borg blev ett varumärke var han själv delaktig och medverkade när kollektionen introducerades och växte i takt med att mer än kalsonger blev aktuellt.
I dag har Björn Borg ett bolag registrerat i Sverige, Legend Marketing and Promotion.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.