Trendiga spelare i marinblått

När fotbollslandslaget anländer till Frankrike sker det med stil. 49 spelare och ledare i truppen plus sex personer ur styrelsen är oklanderligt stylade. En person har väst...
Emil Forsberg, Albin Ekdal och Oscar Hiljemark fick agera modeller vid lanseringen, men så här elegant klädda är hela EM-truppen.

 

Förbundskapten Erik Hamrén är den ende personen som både önskar väst och som också använder den. Och han har framfört att ingen annan ska ha väst...

Boråsföretaget Cavaliere klär upp fotbollslandslaget sedan 1997 inför VM i Japan/Sydkorea.

Från overall till kostym

- Dessförinnan hade egentligen alla landslag varit klädda i träningsoverall, berättar David Kryssman på Cavaliere.

Faktum är att många spelare kände sig till en början obekväma med en mer stilfull klädsel.

Italienarna var först och ville vara mer modemedvetna. De betraktades som snobbiga när de kom i kostymer. Idrottare skulle ju ha overaller och inget annat. Men i dag är kostym inte bara självklar bland landslagen utan även för klubbarna.

Just Cavaliere sponsrar också hemmalaget Elfsborg, Malmö FF (som ett stjärnlag), Örebro (där har företaget en av sina bästa kunder) och Djurgården (en av företagets butiker ligger på Östermalm)

Bra respons för företaget

- Här satsar vi våra sponsorpengar och det ger bra respons. Vi syns extremt mycket och får genom avtalet med förbundet möjlighet att ordna events för våra kunder, säger Kryssman.

Modeller i kampanjen är Emil Forsberg, Albin Ekdal och Oscar Hiljemark, tre proffs och alla med krav på kostymens modell och utseende. Just Hiljemark är extremt medveten om kläder:

- Mode betyder väldigt mycket för mig. Jag är ju i första hand fotbollsspelare, men utanför planen brinner jag för mode, säger Hiljemark som också har prisats för sin klädstil.

I samband med matchen mot Turkiet fick spelarna pröva olika storlekar för sluttillverkningen och leverans under förra veckans samling. Det betonas att ”byxorna är av modellen ’carrot shape’ anpassade för vältränade lår.” Färgen är marinblå, med vit skjorta, blå slips (med spelarnas nummer graverat) och bruna skor, och just de inslagen är köpta från externa företag.

Många i marinblått

EM-sviden kan även köpa för konsumenter en månad efter turneringen.

Avtalet gäller inte bara själva EM-truppen med totalt 49 spelare och ledare utan också sex styrelseledamöter. 

- Dessutom damlandslaget och därutöver domare, förtroendevalda och kansli, säger Kryssman som är en av 20 personer vid Caklieres kontor i Borås. Tillverkningen sker i Tjeckien där 100 sömmerskor jobbar.

Ni minns väl förresten Lars Lagerbäck, år efter år i en blågul overall. Till slut fick han en kostym av Cavaliere – och använde den, till många förtjusning. 

Thomas Ejderhov

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.