Experten varnar för flygplats i Sälen

Ett svårt slag mot idrottsturismen i norra Dalarna. Arne Karyd, framträdande flygexpert kritiserar satsningen på en flygplats i Sälen och hans varningar varslar EU-kommissionen.
Entusiasmen är fortfarande stor och entusiasterna tror på 350 000 gäster om året inom tio år.

 

Det är från EU som miljonerna ska komma och göra en efterlängtad flygplats möjlig i Sälen som har en omfattande turism året om.

Skistar är en stark aktör i den här frågan och där tvingas man nu ta del av ett kraftigt ifrågasättande.

För och emot flygplats

Planerna har varit stora: ”Scandinavian Mountains är en världsdestination. Sveriges och Norges största alpina destinationer, Sälenfjällen och Trysil, tillsammans med Idre och Engerdal. Genom att skapa tillgänglighet ”rakt in i hjärtat” av regionen med förbättrad infrastruktur tar vi ytterligare ett steg i utvecklingen av den nya storregionen som växer fram, i Sverige och Norge” 

Så har planerna presenterats. Området sägs ta emot ”6 400 000 gästnätter.  100 000 bäddar.  3 300 000 skiddagar” i dag.

En flygplats skulle/ska öka möjligheterna avsevärt. En utbyggnad av det befintliga sportflygfältet vid Mobergskölen intill Rörbäcksnäs, 9 km från Hundfjället i Dalarna, öppnar för betydligt flera gäster.

Nu heter det att att projektet är försenat opch inte stoppat... Men flygexperten Arne Karyd är hård i sin dom:

- De här pengarna gör mer nytta på andra håll.

Experten mycket tveksam

Arne Karyd har utrett hela satsningen i Sälen för Trafikverket och menar att alla seriösa experter sågar flygbolagets prognoser. 

- Så många nya skidturister kommer inte bara för att man bygger en flygplats, menar han.

- Det är ju möjligt att Scandinavian Mountains har rätt och att alla andra har fel och att den här marknaden finns. Men det går ju inte att testa den hypotesen med ett sådant här 700-miljonersförsök. Vad ska vi med en oanvänd flygplats i Sälen om de har fel. De här pengarna hade då gjort betydligt större nytta på annat håll, säger Arne Karyd till Radio Dalarna.

EU-kommissionen ska ge sitt klartecken till alla statliga pengar till bygget, men där uppstår nu ett tvivel om det verkligen finns skäl att satsa så mycket pengar.

Då kan en satsning sker

Karyd hänvisar till den stora fraktflygplatsen i Luleå - kallad Kallax Cargo som byggdes 1999 för framför allt fraktflyg, men trafiken kom aldrig igång.

- Ett fullständigt fiasko där man gjorde på samma sätt; man frågade flygbranschen om de kommer och de svarar alltid ja. Sen kommer de inte, säger Arne Karyd som är rädd för att det kan bli en upprepning i Sälen.

Hos Scandinavian Mountains säger vd Brett Weihart så här 

- Vi räknar med 60 000 resenärer från början och runt 350 000 om året inom tio år.

Arne Karyd tycker i intervjun hos Radio Dalarnas att besöksnäringen i norr Dalarna ska satsa på charterflyg till Mora flygplats som ligger runt 10 mil från Sälenfjällen.

- Om man tror på 300 000 i Sälen så borde man i alla fall få ihop 100 000 årsresenärer till Mora flygplats inom några år. Om det går där och expanderar väldigt kraftigt så kan man ju sedan bygga i Sälen.

- Men min gissning är att EU-kommissionen säger nej med tanke på hur de behandlat andra flygplatser i Sverige, säger Arne Karyd. 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.