Sportway får ny ägare

DMC in Sports, en av de ledande aktörerna inom mediarättigheter och produktion inom sport, investerar i mediebolaget Sportway och blir samtidigt delaktig i den operativa driften av företaget. DMC kommer tillföra stora resurser gällande produktion, teknik och försäljning.
Foto: Björn Larsson Rosvall / Exponera. Copyright Scanpix Sweden

 

– Det är otroligt positivt för Sportway att DMC väljer att investera i bolaget. Vi kommer via dem få tillgång till precis rätt kompetens och resurser. Det  ökar vår förmåga att producera och förvärva innehåll och rättigheter då vi får tillgång till DMCs nationella och internationella nätverk och organisation som har lång och gedigen erfarenhet av produktion, utsändning och kommersialisering av sport och sporträttigheter. Vi får även ett bredare nätverk in i idrottsrörelsen, såväl i Sverige som på andra marknader,  säger Staffan Dahl, VD på Sportway.

Under hösten 2017 kommer den nya gemensamma organisationen etableras och Sportway kommer inrymmas i DMC:s studio i Hammarby söder om Stockholm. 

Sportway har, sedan starten 2014, fokuserat på live-bevakning av stora ungdomsevenemang i hela landet.  Med egenutvecklad teknisk plattform samt en mobil-app har man bevakat hundratals evenemang med live-streaming, live-rapportering, bilder och redaktionellt innehåll.

– Sportway har en unik produkt och ett starkt innehåll som man erbjuder den breda idrottsrörelsen. Vi är övertygande om att vi tillsammans kan utveckla verksamheten ännu mer och skapa rätt förutsättningar för att öka bevakningen av idrotten. Vår ambition är att ta Sportway till nästa nivå både vad gäller innehåll och kvalitet, säger Daniel Franck, VD på DMC in Sports

DMC in Sports är marknadsledande inom media rättigheter, produktion och digitala tjänster för sport. DMC har huvudkontor i Stockholm men världen som arbetsfält med uppdragsgivare i Europa, Afrika, Americas och Asien. Bolaget bildades januari 2017 men har sina rötter i IEC in Sports sen knappt 20 år tillbaka.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.