Sportway får ny ägare

DMC in Sports, en av de ledande aktörerna inom mediarättigheter och produktion inom sport, investerar i mediebolaget Sportway och blir samtidigt delaktig i den operativa driften av företaget. DMC kommer tillföra stora resurser gällande produktion, teknik och försäljning.
Foto: Björn Larsson Rosvall / Exponera. Copyright Scanpix Sweden

 

– Det är otroligt positivt för Sportway att DMC väljer att investera i bolaget. Vi kommer via dem få tillgång till precis rätt kompetens och resurser. Det  ökar vår förmåga att producera och förvärva innehåll och rättigheter då vi får tillgång till DMCs nationella och internationella nätverk och organisation som har lång och gedigen erfarenhet av produktion, utsändning och kommersialisering av sport och sporträttigheter. Vi får även ett bredare nätverk in i idrottsrörelsen, såväl i Sverige som på andra marknader,  säger Staffan Dahl, VD på Sportway.

Under hösten 2017 kommer den nya gemensamma organisationen etableras och Sportway kommer inrymmas i DMC:s studio i Hammarby söder om Stockholm. 

Sportway har, sedan starten 2014, fokuserat på live-bevakning av stora ungdomsevenemang i hela landet.  Med egenutvecklad teknisk plattform samt en mobil-app har man bevakat hundratals evenemang med live-streaming, live-rapportering, bilder och redaktionellt innehåll.

– Sportway har en unik produkt och ett starkt innehåll som man erbjuder den breda idrottsrörelsen. Vi är övertygande om att vi tillsammans kan utveckla verksamheten ännu mer och skapa rätt förutsättningar för att öka bevakningen av idrotten. Vår ambition är att ta Sportway till nästa nivå både vad gäller innehåll och kvalitet, säger Daniel Franck, VD på DMC in Sports

DMC in Sports är marknadsledande inom media rättigheter, produktion och digitala tjänster för sport. DMC har huvudkontor i Stockholm men världen som arbetsfält med uppdragsgivare i Europa, Afrika, Americas och Asien. Bolaget bildades januari 2017 men har sina rötter i IEC in Sports sen knappt 20 år tillbaka.

Åsikter: ”Så gynnas kultur jämfört med idrott” skrev Dan Persson i en krönika i Idrottens Affärer. Det var åsikter som  skapade reaktion. Två läsare som kände sig provocerade var Bengt Olof Dike och C-G Pernbring   

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Norske skidlegendaren Vegard Ulvang vill ändra avslutningen på Tour de ski. Den som kommer först i mål efter klättringen uppför monsterbacken Alpe Cermis har vunnit. Så har det alltid varit. Nu vill Ulvang ändra på det.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Förbud mot spelreklam hotar tv-kanaler, skriver TT.  Det är i spåren på den massiva reklamen i TV och på olika sajter som det nu står klart att flera svenska mediebolag är starkt beroende av  intäkterna från spelbolagen. De vill absolut inte ha något  förbud mot spelreklam

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!