GolfStar rustar för att växa

GolfStar är Nordens största och ledande golfföretag. Med 14 golfanläggningar, fler än 50 000 kunder och unika marktillgångar med potential att bygga bostäder rustar GolfStar för att ta golfbranschen in i en ny era.
Foto: AP Photo/Julio Cortez

Golfbranschen står inför en konsolidering likt den som SkiStar och SATS har drivit inom skid- och fitnessbranschen.

Samtidigt som GolfStar växlar upp kämpar många golfklubbar ekonomisk. Det har lett till att alltfler klubbar letar samarbeten sinsemellan eller med en större aktör som kan erbjuda både bättre ekonomi och ett bättre spelerbjudande.

För att expandera golfrörelsen och utveckla fastigheter gör GolfStar en emission via crowdfundingplattformen Pepins.

– Vi har en lönsam golfrörelse med snabb tillväxt. Omsättningen har ökat med mer än 100% på 4 år till 110 MSEK. Med tillväxtkapital från den här emissionen kan vi fortsätta att både revolutionera golfandet och skapa tillväxt i golfbranschen, säger Tony Trigell, grundare av GolfStar.

– GolfStar har unik position att utveckla outnyttjad mark kring sina golfbanor för bostadsfastigheter och service. Att erbjuda sina medlemmar delaktighet i den affären är perfekt för crowdfunding och fortsatt delägarkraft, säger Lennart Blomdahl, projektledare på Pepins.

GolfStar har idag 14 anläggningar och 21 golfbanor i Stor-Stockholm.

2002 startade skidstjärnan Emil Jönsson en sommarskidskola i blygsamt format. 2018 har annaoemil Sportscamp vuxit tack vare ett färskt sponsorkontrakt med BAUHAUS. Just nu pågår lägret på Frösön utanför Östersund.

- Vi hade 130 platser. De tog slut på två tre minuter, berättar Emil på telefon från Frösön där paret bor i det ståtliga huset Villa Anna & Emil.

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

(TT) Konsumenterna är både vinnarna och förlorarna när fler utländska fotbollsligor strömmas på nätet. Till helgen lanseras ännu en tjänst – Strive. "Det är ett maxat utbud, frågan är om det verkligen finns en marknad på sikt", säger Thomas Ejderhov, chefredaktör på Idrottens Affärer.