BP ska bygga om

BP bildades 1942 av en grupp pojkar som ville ha en förening i kvarteren runt Brommaplan. Sedan dess har föreningen vuxit till Europas största och sysselsätter varje vecka 4000 grabbar – och tjejer. Därför uppstår kampanjen ”The future is equal” och namnet BrommaGirls tillkommer för att uppmärksamma klubbens långsiktiga arbete för att bli  jämställd. 

En ny matchtröja lanseras i mitten av maj där BrommaGirls står över tröjornas rygg. Tröjan kommer att bäras av damlaget i en hemmamatch. Tröjan och det temporära namnbytet är en del i kampanjen ”The future is equal” för att sätta ljuset på de stora skillnaderna inom sporten kopplat till kön och också visa på det jämställdhetsarbete som BP startade 2017.

Föreningen vill även framstå som en aktör för att driva frågan om att kön och destruktiva normer inte ska få avgöra vilka som får möjlighet att utöva fotboll på lika villkor.

- En sak vi har lärt oss i vårt arbete för att bli mer jämställda är hur viktiga ord och benämningar kan vara. De kan både befästa och förstärka destruktiva normer och strukturer samtidigt som de, om de används rätt, kan vara ovärderliga i en förändringsprocess. Många namn som används inom fotbollen idag visar tydligt att mannen ses som norm. Detta måste vi förändra nu. Vi kan inte längre acceptera att vi benämner saker olika beroende på vilket kön du har, säger Stefan Bärlin, Hållbarhetsansvarig i BP.

Ett första steg i BPs interna jämställdhetsarbete har varit att se över hela organisationen för att identifiera de områden där förändring och förbättring krävs. Bland annat har det på årsmötet beslutats att föreningen använder könsneutrala BP som kommunikativ benämning på föreningen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.