Östersund satsar på streamingkanal

Flera bolag gör gällande att de står för den ledande Streamingtjänsten. Nu tar Solidsport täten inom idrott. Efter lanseringen av nyhetsportalen Solidsport News kommer nyheten att Östersunds FK blir första kund med avsikten att bygga en egen tv-kanal för ÖFK.

På Solidsport.com sänds det under en vanlig vecka omkring 1000 matcher från en mängd sporter på alla nivåer. 

coronavirusets utbrott innebar helt andra villkor, majoriteten av all idrott har upphört och antalet sändningar på Solidsport har gått ner till noll på kort tid.

Krisen kräver en snabb omställning för att verksamheten ska kunna fortgå.

Solidsport bygger om

Solidsport väljer därför att skifta fokus, från att distribuera sporten till att nu börja bevaka sporten.

Bevakningen kommer fokusera på information och inspiration. Dels kommer Solidsport  bevaka hur coronaviruset slår mot idrotten i Sverige i allmänhet men breddidrotten i synnerhet.

Tanken är samtidigt att visa hur Idrottssverige tar sig an denna svåra tid. Detta via reportage som visar goda exempel som uppstår ur krisen.

På det viset har nyhetsportalen Solidsport News tillkommit.

– Där kommer människor kunna följa hur idrotten drabbas, men vi kommer även lyfta fram alla goda initiativ som inspirerar till rörelse och hjälp i samhället, säger Tobias Thalbäck, VD på Solidsport.

Samtidigt ska enskilda klubbar och förbund uppvaktas. Här finns det egentligen inga begränsningar. Inom idrotten finns ett stort antal aktörer som skulle vilja ha tillgång till streamingtjänster.

Och, som ny första uppdragsgivare presenteras Östersunds Fotbollsklubb.Samarbetet innebär en lansering av en ny premiumkanal för ÖFK med exklusivt innehåll till sina anhängare.

Klubben lanserar ett samarbete med Solidsport med  ambitionen att både leverera nya upplevelser för ÖFK:s supportrar och samtidigt skapa nya intäkter till klubben.

– Den kritiska situationen  kräver ett nytänk för hela idrottsvärlden och så även för oss. Därför vill vi med hjälp av Solidsport satsa på ÖFK-TV och skapa en ännu större öppenhet mot våra supportrar och partners, säger Niclas Lidström, kommunikationsansvarig i ÖFK.

"Ger oss möjligheter"

ÖFK-TV blir en premiumtjänst med exklusivt innehåll för supportrar och partners som vill följa med bakom kulisserna, ta del av intressanta intervjuer med spelare och ledare, uppleva gamla höjdpunkter och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

– Det här ger oss möjligheten att erbjuda nya sätt att följa och konsumera Östersunds FK, samtidigt som vi förlänger vårt sponsorerbjudande. Det känns som ett steg in i framtiden och något vi tror kan ge bra resultat på alla sätt och vis, säger Lidström.

Under den gångna helgen och under veckan lanserar ÖFK-TV och Solidsport livesänd nostalgi från tv-soffan. Totalt sex klassiska ÖFK-matcher sänds under #nostalgiveckan och där cupfinalen mot IFK Norrköping från 2017 blir den stora avslutningen på valborgsmässoafton.

– Det är många som nu sitter hemma och längtar efter att få se sport och ÖFK igen. Det här kändes därför som en rolig idé att göra för våra supportrar, säger Lidström.

Supportrar kan köpa matcherna styckvis för 39 kronor eller bli Månadssupporter för 79 kr och få tillgång till allt innehåll och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningslivet i Sverige. Hittills har 40 miljoner kronor passerat Solidsports plattform och gått vidare ut till partners.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.