Räddningen - ett årsmöte 2010

Coronapandemin slår med förödande kraft mot allvenska Häcken. Gothia Cup är inställt, Göteborgs Music Festival likaså och med troligen blir det ingen Gothia Cup China.

Mer än hälften av föreningens omsättning är borta. Däremot kvarstår klubbens stora fasta kostnader för evenemangen.

Häckens starke man, Dennis Andersson är tyngd av alla negativa meddelanden.Häcken tappar totalt 100 miljoner.

Klubben medger att ett inställt Gothia Cup innebär en smäll på runt 100 miljoner kronor i förlorade intäkter och utan det  beslut som de dåvarande  medlemmarna fattade  på ett årsmöte 2010 om att klubben alltid ska ha minst 20 procent av omsättningen i eget kapital, hade verksamheten varit i rejäl gungning. Beslutet togs för att skapa en slags egen försäkring för oförutsedda händelser, och den klokheten räddar nu föreningen.

Kostnader kvarstår

Mer än hälften av föreningens omsättning är borta. Däremot kvarstår klubben stora fasta kostnader för evenemangen..

– Vi kommer inte att gå omkull men vi har högre ambitioner än så, säger  MarcusJodin och betonar:

– Allt fokus ligger på att säkerställa att klubben även i framtiden ska vara en välskött förening i toppen av svensk fotboll, säger klubbchef Marcus Jodin

– Vi har en resultatprognos på minus 40 miljoner kronor men samtidigt vet vi att det finns en risk för att det inte stannar där, beroende av hur utvecklingen blir i år, säger Jodin.

Åtgärdspaket

Häcken  klubbade redan i mars ett åtgärdspaket med kostnadsbesparingar i form av permitteringar av personal, inköpsstopp och lönesänkningar.

– Vi gick in i krisen med en god ekonomi men jag tror att alla förstår hur ett minusresultat i den här storleken slår mot vår verksamhet. Nu gör vi allt vi kan för att minska underskottet, .

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier.

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Tiotusentals motionärer hade orsak att jubla på fredagen.Då framkom nämligen att startavgifter i motionslopp kan betraktas som friskvårdsbidrag som arbetsgivare kan ge skattefritt till sina anställda. En rad andra fritidsaktiviteter, som bl a Hästkörning, agility, sportfiske och enduro ingår också, ivå färska domar i Högsta förvaltningsdomstolen.

– Många fler aktiviteter kan nu ge friskvårdsbidrag, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.