Slipen för 60 miljoner från Njurunda till NHL

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Prosharps vd Magnus Erikssonvisar hr företaget skridskoslip gör underverk med skridskor.

 

Han såg blivande NHL-stjärnor som Henrik Zetterberg och Fredrik Modin växa upp i närmiljön och i hans garage, med början 1984, utformades den skridskoslip som i dag, 36 år senare omsätter 60 miljoner kronor, har kontor i Toronto, Calgary och Boston och i augusti inviger en alldeles egen miniishall på 11x26 meter hemma i Sundsvall.

Den perfekta slipen

-För att ta nästa steg i utvecklingen och skapa förutsättningar för ännu bättre acceleration, stabilitet och rörlighet, framhåller Magnus Eriksson, son till Rune, och en gång TV-puckare för Medelpad.

Arbetsstyrkan uppgår i dag till 13 personer, samt säljare i Kanada/USA. Det nya avtalet med Bauer-gruppen, grundat redan 1927 i Kitchener Ontario, Kanada, och först med att producera skridskor knutna till skon, ger nya ringar på vattnet på anläggningen i Sundsvall. Den egna ishallen ger företaget ökade muskler.

-Vi står beredda att öka personalstyrkan om behovet ökar, vilket vi förstås hoppas. Att Elias Pettersson är vår frontspelare betyder mycket. Han är en  av hockeyvärldens mest spännande spelare i dag, och han är dessutom från Ånge, nästgårds till Njurunda. Bara en sån sak, säger Magnus Eriksson

Det nya, och unika med Prosharp, är skridskoskenans profilering eller skenans form från sidan, skenprofil. I samarbete med ledande skridskocoacher har nya steg tagits.

Ett unikt nytänkande och exceptionell slip

Tidigare var all slipning koncentrerad till åkytan.  Med Prosharp har hockeyvärlden fått radieslipning, nya maskiner gör det möjligt att kombinera flera radier på en skena och då föddes benämningen skenprofil. Den första profilen med fyra radier kom 2013 och kallades Quad.

Den populäraste Quad-profilen är Quad Zero, och den är just den som Bauers marknadsavdelning siktat in sig på. En viktig  kundkrets för Prosharp är lagens materialförvaltare som efter samråd med spelare, som Elias Pettersson, utformar den mest effektiva åkytan.

Magnus Erikssons maskiner, eller boxar väger mellan 8 kg och 50 kg. och har en prislapp mellan 15 000 och 75 000 kronor. Under 2019 uppgick produktionen till cirka 1000 ”boxar”. Ett 20-tal fabrikat konkurrerar, Sverige är en relativt liten marknad med drygt 60 000 licensierade spelare. 

Den stora potentialen finns i Kanada/USA.

-Ja så, är det, är men våra produkter finns i dag i ett 80-tal länder. Från min fars källare har vi kommit en bit, konstaterar Magnus Eriksson.

Reklampelare Elias Pettersson befinner sig just nu i Vancouver och förbereder sig för omstarten av den i våras avbrutna NHL-säsongen. Om planerna går i lås ska ett förkortat slutspel om den hett åtråvärda Stanley Cup pokalen inledas 1 augusti.

Nya Quad Zero ska ge Elias ännu ett giftigt vapen i jakten på den jättelika trofén.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.