Svensk uppfinning gynnar superklubben
Från Malmö till Dallas och världens högst värderade idrottsklubb, Dallas Cowboys. Dit är vägen kortare än vad som kan tänkas.
Den internationella klädtillverkaren och maskproducenten Hakers har fått en stororder på ansiktsmasker från det NFL-klubbenDallas Cowboys. Laget är ett av de högst rankade inom amerikansk fotboll.
Förutom att försöka göra tillvaron för spelare, ledare och anställda säkrare gör Cowboys nu en stor miljöinsats tack vare en svensk uppfinning på maskerna signerad ett företag i Skåne.
Dallas Cowboys är den högst värderade idrottsklubben i världen 2020 – för femte året i rad – följt av New York Yankees, enligt Forbes nyligen presenterade lista: Värdet är 5,5 miljarder dollar (ca 48 miljarder kr) mot Yankees 5 miljarder dollar (ca 43,5 miljarder kr).
Cowboys har fans över hela världen. Hemmaarenan AT&T Stadium i Dallas-förorten Arlington har plats för 111 000 åskådare, varav 80 000 sittande. Stadion har också varit spelplats för Super Bowl, 2011, när Green Bay Packers besegrade Pittsburgh Steelers med 31-25.
Färre tvättar – minskad vattenåtgång
Nu har Dallas Cowboys organisation beställt ansiktsmasker till alla inblandade runt laget för att öka deras säkerhet. Leverantör är det Taiwan-baserade företaget Hakers. Och här uppstod den svenska delaktigheten. Maskerna är nämligen behandlade med Stays Fresh, en svensk uppfinning av Malmö-baserade företaget Polygiene.
- Värdet av ordern är för vår del är 2,4 miljoner kronor, uppger Mats Georgson, marknadschef
-Tack vare behandlingen kan maskerna användas betydligt fler gånger än andra obehandlade masker innan de behöver tvättas, tack vare ett medel som hämmar bakterier som ger svettig utrustning dålig lukt, säger Magnus Hedenmark, ekotoxikolog och miljökonsult.
- Och färre tvättar betyder mindre vattenåtgång, mindre elförbrukning och därmed mindre koldioxidutsläpp. Hedenmark har räknat ut om att vi konsumenter hoppade över var tionde tvätt skulle vi minska koldioxidutsläppen med 47 miljoner ton och spara 4,5 miljarder kbm färskvatten per år på global nivå.
Modeindustrin hakade på
Stays Fresh är framtaget av Polygiene som är sprunget ur Perstorps Industrier. I spåren av sarspandemin 2003 tog Perstorps forskare fram ett medel för att ta bort virus från hårda ytor i offentliga miljöer, bland annat toaletter, dörrhandtag och golv. Medlet visade sig även hämma tillväxten av de bakterier som gör att svettiga kläder luktar illa och därför måste tvättas – och kom därför snabbt att anammas av textil- och modeindustrin.
- Faran med silversalter i kläder är överskattad. Det är så ytterst små mängder vi pratar om. Vi behöver prata mer om en produkts hela livscykel, då textiliernas livscykel är en högt prioriterad miljöutmaning, säger Magnus Hedenmark.
- Dallas Cowboys är ett bra exempel på hur antibakteriella och antivirala behandlingar har gått från att vara något för sjukhus- och vårdsammanhang till något som berör alla post corona. Samarbetet med Hakers innebär att plagg som används varje dag – och därmed funderingar på om de ska tvättas ”bara för att vara på den säkra sidan” – inte behöver vara ett problem, säger Mats Georgson,
Thomas Björn
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar