IMG:s nya affärsidé i Sverige

Från sju anonyma finansiärer till välkända IMG. Inom två veckor vill Malmö FF presentera ett 13-årsavtal med IMG, internationell tungviktare inom sports management och därmed också en ny internationell fotbollsarena.
IMG kontaktade MFF för två månader sedan för att bli en partner när nu en ny fotbollsarena ska uppföras i Malmö. Enligt ordföranden Bengt Madsen ska IMG marknadsföra arenan mot en viss procent av intäkterna. MFF får del av pengarna vid konserter och andra nöjesarrangemang.

- Vi förhandlar just nu, men om inte något väldigt otippat händer avslutar vi snart dealen, säger Malmö FF:s ordförande Bengt Madsen.

IMG har liknande affärsavtal med Wembley i London och Allianz Arena i München. Nu är turen kommen till Malmö som första arena i Sverige.

– De kan locka hit artister som tidigare varit för stora för Malmö. En sådan här deal ger oss ekonomiska möjligheter på flera plan, säger Madsen som inte kan dölja sin förvåning:

– Jag trodde inte att namnet MFF hade ett så stort marknadsvärde. Naturligtvis är det här enormt inspirerande och nu kan vi satsa ordentligt.

Malmö stadion är oattraktiv, nya Malmö Arena öppnar däremot möjligheter och därmed kan Malmö ta upp konkurrensen med Parken i Köpenhamn, en moderna evenemangsarena byggd för allehanda arrangemang, bara några mil bort.

Den 7 december ska kommunstyrelsen besluta om de tre alternativa förslagen till en ny fotbollsanläggning. Den nya arenan, ämnad för fotboll och nöje, får 24 000 sittplatser under tak och en kommersiell yta på 20 000 kvadratmeter (restauranger, kiosker, vip-loger etc.).

Arkitekterna, Berg Arkitektkontor, presenterar en tajt arena i engelsk stil som till stor del påminner om Allianz Arena i München. Skapelsen ska vara färdig om tre och ett halvt år till en kostnad av 425 miljoner kronor och byggs bredvid nuvarande Stadion som samtidigt förvandlas till en friidrottsanläggning.

– Utan överdrift och skryt kan jag säga att det är det största som har hänt i Malmö på idrottsfronten i modern tid, menar Bengt Madsen.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.