260 miljoner för Coop Arena

Luleå Hockey tar över Coop Arena för 260 miljoner kronor. Luleå kommun är säljare och ska först renovera arenan och bygga en ny läktarsektion för 186 miljoner.
På måndagsförmiddagen informerades de politiska partiernas gruppledare om beslutet. Kommunalrådet Karl Petersen tvekar när han glädjestrålande säger:

- Vi är båda vinnare. I och för sig ska frågan behandlas politiskt först, men det här känns mycket bra, säger han till tidningen NSD.
Försäljningssumman är 260 miljoner kronor med tillägget att kommunen ska investera 186 miljoner kronor i så kallad förädling av arenan, inklusive tillhörande hallar.
I ombyggnadsplanerna ingår bland annat en ståplatsläktare på den sida av rinken som i dag saknar läktare. Det krävs att taket ska höjas cirka fem meter. Dessutom ska det byggas ett antal nya loger samt kiokser och serveringar.

Luleå Hockey har länge velat köpa Coop Arena för att uppnå större intäkter. I dag är det väl känt att de klubbar som har bäst ekonomi i elitserien också äger sina hallar och därför kan skapa större intäktsmöjligheter.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.