Bara intäkterna som saknas...

92 företagsloger ska ge minst 50 miljoner kronor och 7 000 premiumstolar kan köpas av privatpersoner. Swedbank Arena tar form och blir magnifik. Bara ett ja från AIK saknas.

Nu ska miljonkontrakten signeras. Swedbank Arena har närmare 20 personer som är anställda för att ägna sig åt marknadsföring och försäljning.

- Det går bra, säger Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef på Swedbank Arena.

Din egen stol eller loge

500 000 kronor kostar den billigaste logen för tio personer, 12 miljoner den dyraste för 18 personer. Sedan beror det på vad företaget vill ha för tillägg.

Du kan köpa en av 7 000 premiumstolar, en sådan kostar 10 000 kr.

Loge eller stol, med följer då tillträde till en rad event, fotboll och konserter, under året.

Den 14 november nästa år sker invigningen. Den 15 maj 2009 trycktes spaden ned i backen på det gamla spårområdet i Solna och en superarena har snabbt tagit form tack vare 450 byggnadsarbetare som dagligen ser till att mycket händer.

Alla lika storögda

Alla besökare blir imponerade. Landslagsgänget var där före avresan till Ukraina, likaså ett stort antal journalister som tittade lika storögt.

En delegation från AIK har också varit på rundtur.

Ingen kan motstå ett gigantiskt och inbjudande byggnadsverk. Det är en dome, en fotbollskyrka som vi aldrig har sett maken till i Sverige. Med stängbart tak och alltid med minst 15 plusgrader.

Då blir det fullsatt

Men så kostar också härligheten nära 3 miljarder kronor.

Intäkterna kan inte bli tillräckligt stora, varken år ett, två, tre, ja, kanske år fyra. I dag finns det ett halvt officiellt erkännande av att det kan bli balans i ekonomin först efter några år, om ens då.

Den 14 november nästa år ska Sverige i en invigningsmatch möta ett världslag, planering pågår utan att vare sig Brasilien eller något annat förbund har fått frågan, men räkna med fullsatt till absolut sista kvadraten.

Krävs 50 evenemang - varje år

Kruxet är att det krävs ytterligare 49 arrangemang av dimension varje år. Det är förskräckligt mycket, besvärande mycket. Världsartister och globala shower står inte kö för att komma till Sverige. Och i så fall finns det också andra arenor.

Men Malin Sparf Rydberg lovar att presentera flera event under hösten.

Konsultföretaget PricewaterhouseCoopers har varnat Solna Stad för affärsriskerna. Vägen till intäkter om runt 300 miljoner kronor årligen är onekligen lång.

Tillrättalagt AIK-bud

Hur blir det då med AIK?

Klubbens ansvariga har begärt in offerter från både Swedbank Arena och Stockholm Arena.

Om någon månad ska klubbens styrelse ta ett beslut efter att ha tagit in medlemmarnas synpunkter.

Swedbanks ansvariga har ansträngt sig efter lite blunders inledningsvis och anser sig nu ha flera trumfkort:

Det här ska övertala AIK-arna

+ Solna är AIK:s adress. Det är här supportarna känner hemhörighet. Solna stad värnar om sitt AIK, ungdomsverksamheten och träningsplaner.

+ Efter modifieringar finns både Norra stå och Södra stå, med vardera 7 000 platser.

+ Arenan blir inte ekande tom när 50 000 åskådare inte infinner sig. Med jättelika rullgardiner skärmas övre etagen av och arenan ger plats för 30 000, som Råsunda. Eller som Stockholm Arena.

+ AIK får utökade försäljningsrättigheter.

Hellströmer i dubbelroll

Sammantaget, AIK-skrud gäller vid hemmamatcherna i allsvenskan.

Sune Hellströmer, förre generalsekreteraren i fotbollsförbundet, har numera uppgiften att jobba med Swedbank Arenas driftbolag.

Han är också AIK-are i hjärtat efter sina år som ordförande i klubben under hela 90-talet då han också ledde arbetet runt bolagiseringen.

Råsunda stängs och rivs

- Vi tycker att vi har presenterat ett fantastiskt bra anbud för AIK, säger Hellströmer.

- Avgörande är, såvitt jag förstår, försäljningen och där har vi spetsat till förslaget avsevärt. De här jättelika gardinerna ger nya enorma exponeringsytor.

Nyckeln till arenan lämnas över ungefär vid den här tidpunkten nästa år, sedan återstår lite finputs, epoken vid Råsunda får en värdig avslutningsceremoni, arenan rivs och ger plats för bostäder och kontor samtidigt som förbundet får cirka 350 miljoner kronor i ersättning.

Thomas Ejderhov

Fakta

Nya Nationalarenan

Invigning: 14 november 2012, men ceremonier kommer att ske vid flera tillfällen.

Publik, fotboll: 50 000. Konsert: 65 000.

Loger: 92 st. Premiumstolar: 7 000 st. Hotellrum: 250 (här är grundläggningsarbetet nyligen avslutat).

Underlag: naturgräs (plastgräs gäller hos konkurrenten, Stockholm Arena), storlek 105x68 meter. 75 stora luftkanoner ger ett klimat som ska gynna växtligheten.

Höjd: från planen till det stängbara taket är det 33 meter.

Fasaden: 24 meter hög, försedd med enorma paneler med lampor som kan framställa 17 miljoner färg.

Taket: skjutbart och skapar på 20 minuter en enorm inomhushall med minst 15 plusgrader. Taket är lika stort som planen.

Vid evenemang: Lastgatan under arenan är så stor att långtradare kan köra in och via fyra jättelika portar fortsätta in på planen.

Kostnad: Uppskattningsvis 2,9 miljarder.

Johan (inte verifierad)

tors, 2011-08-11 21:55

1. Provocerande

För många som engagerar sig i AIK ter sig följande formulering snarast som ett hån. "+ Solna är AIK:s adress. Det är här supportarna känner hemhörighet. Solna stad värnar om sitt AIK, ungdomsverksamheten och träningsplaner." Solna stad har vid upprepade tillfällen visat att det man allra minst gör är att värna om sitt (sic!) AIK. Man har på ett mycket osmakligt sätt processat mot AIK Hockey trots att ishockeyföreningen med råge fullgjort sina betalningsförpliktelser, man har trots löften konsekvent blundat för löftet att ge ungdomsfotbollen drägliga lokaler på Skytteholm och man får inte många goodwillpoäng när det gäller att lyfta fram hur viktiga AIK är för Solnas varumärke. Det är tur för Solna Stad att det inte är så många AIK:are som är så engagerade för då hade troligtvis AIK flyttat sina kanslier från Solna för länge sedan. Skärpning Solna.

Pohlman (inte verifierad)

tors, 2011-08-11 22:17

2. Instämmer helt med föregående

Instämmer helt med föregående talare. För något år sedan hette det att fotbollen var mindre viktig för att arenan skulle gå runt. Det gick bra utan ett hemmalag = AIK borde få spela där väldigt billigt. Solna kommun gick nyligen in med flera miljoner till för ett bygge med skenande kostnader. Satsar kommunen bara en tredjedel av den summan på AIK blir det rimligen rätt många år på raken med gratis hyra...

BK Häcken har en ekonomisk framgång  som enbart Malmö FF överträffar i Allsvenskan. Sponsorintäkterna i Häcken har ökat med 800 procent på tio år. Nu redovisas ett  rekordår, Ökningen från i fjol är 24 procent, och målet om 30 miljoner i partnerintäkter har passerats.

Men på lördagen tvingades klubbens anhängare inse att den viktigaste spelaren, brassen Paulinho, flyttar utomlands igen. Efter 97 mål och 33 assist i Häcken vill han fortsätta i israeliska Hapoel de närmaste 18 månaderna.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Man kan tro att Jämtländska Sportkompaniet har fått storhetsvansinne… Bolaget arrangerar sprinttävlingen på Östersunds skidstadion i samarbete med ett ett tyskt och norskt bolag,  och de står nu bakom en uppgraderad tour som stöttar de lokala arrangörerna i varje land och stad. Totalt handlar det en nysatsning på flera miljoner. Målet är att Supersprint på 100 meter snö ska bli en World Sprint Series inom fyra år för damer och herrar. Bland annat en tävling i Dubai, jo, på snö. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.