AIK kunde inte motstå villkoren

Peab är klubbens huvudsponsor. Peab bygger den nya nationalarenan. Peab ska göra bostäder och kontor där Råsunda står idag. Men sanningen lär vara så enkel att AIK inte kunde motstå de förmånliga villkoren på en av Europas mest komfortabla arenor.

Det finns ett men. Det som gäller i dag är en rekommendation från klubbens s k arenapanel om att välja Nationalarenan, men skulle medlemmarna göra en palatsrevolution kan beslutet bli ett annat.

Dvs att AIK föredrar Stockholm Arena vid Globen, och alltså dela hemmaplan med Hammarby.

"Ekonomiska och sportsliga förutsättningar"

Men åter, i ett pressmeddelande löd klubbens egen beskrivning:

"Rekommendationen är baserad på en helhetsbedömning med de ekonomiska och sportsliga förutsättningarna som avgörande beslutskriterier", skriver AIK Fotboll i ett pressmeddelande.

Bakom står  AIK:s arenagrupp samt styrelserna i AIK Fotboll AB och AIK Fotbollsförening.

Medlemsmöte avgör

Vid ett extra beslutande medlemsmötet ska anbuden presenteras i sin helhet.

Då får alla veta vad Nationalarenans ansvariga lagt till i sitt anbud för att överträffa Stockholms Arena.

Till saken hör att AIK:s arenagrupp i våras framhöll Stockholms Arena. Men sedan dess har mycket hänt.

På Nationalarenan får AIK mycket bra villkor både vad det gäller försäljnings- och sponsorrättigheter. Därtill ska de s k rullgardinerna på översta etaget kunna skärma av arenan för att inte tomma läktare ska skapa en negativ känsla.

Och inte minst, det blir både en Norra stå och en Södra stå.

Tidsplanen inom AIK

Klubben antog i våras en strategiplan för att komma till ett beslut om framtid arena.

Så här formades tidsetapperna:
20 juni: Underlaget sänds till de två intressenterna, dvs de två arenorna.
21 juli: Anbuden ska ha kommit till AIK Fotboll AB:s kansli.
25 juli: Anbuden öppnas av notarius publicus.
10 augusti: Arenapanelens genomgång av första slutsatserna av anbuden.
Oktober: Extra medlemsmöte i AIK FF för att presentera Arenapanelens rekommendation. Därpå slutligt val via AIK Fotboll AB:s styrelse.

Alla imponeras

Om ungefär ett år ska Nationalarenan stå färdig till en kostnad av nära 3 miljarder. Bygget har avancerat och ligger före tidtabellen. Besökare vittnar överlag om en imponerande anläggning och att Sverige verkligen får en nationalarena värd namnet.

Generösa utrymmen, en fascinerande närhet till planen, nära nog överflöd av restauranger, kiosker, toaletter och umgängesytor – allt enligt vad morgondagens besökare önskar.

Peabs betydelse för AIK:s beslut är omdiskuterat. Företaget är sponsor av AIK och byggherre ute på det gamla banområdet i Solna. Därtill är det just Peab som ska exploatera Råsunda när arenan har gjort sitt om drygt ett år.

Företaget skulle alltså stå bakom AIK:s s k konvändning, enligt vissa kritiker, medan Peabs representanter tillbakavisar anklagelserna. Vad som är fakta i bilden är att Peab aldrig gjort någon hemlighet av att man önskar att AIK ska spela på Nationalarenan.

Birgitta (inte verifierad)

tors, 2011-09-29 07:49

1. AIKs val av arena

Självklart ska AIK spela i Solna. Jag har mycket svårt att se dem spela söder om Stockholm C - och dela arena med Hammarby.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.