Digital succé på Tele2

Konsten var att hitta ett eget koncept och samtidigt utmana Friends Arena eftersom den stod klar tidigare. Nu har Tele2 Arena fått internationell bekräftelse på att man har lyckats.
De digitala möjligheterna blev den fulla lanseringen på Tele2 Arena - och det gav till och med ett internationellt pris.

 

Tele2 blev huvudsponsor till arenan på Söder i Stockholm – och parterna fann varandra. Resultatet blev ”Den uppkopplade arenan”.

Digital väg till succé

Det blev full satsning på att aktivera arenans besökare via mobil- och wifi-nätet. Det innebar att var och en kan ta del av utbudet från de 100 skärmarna och delta i olika kampanjer, som exempelvis rösta fram matchens spelare till att beställa mat från kioskerna direkt i mobilen.

Ett mycket lyckat koncept och yttersta beviset är ett internationellt pris. Tele2 har belönats med guld i ESA Excellence Awards för sponsorskap Arena med motiveringen “tillför värde till arenaupplevelsen”. 

Priset delades ut av European Sponsorship Association (ESA) på en gala i London. Det är första gången ett svenskt företag vinner guld i tävlingen.

- Det här priset är frukten av ett hårt arbete och en tydlig målbild att skapa världens bästa arena, säger Oscar Klingensjö, sponsor- och eventchef på Tele2.

Birgetz hyllar

Niklas Birgetz, vid i Sponsrings & Eventföreningen, delar glädjen med hela Tele2-gänget – speciellt som att det är tävlingens mest prestigefyllda kategori: "Best of Europe Award.”

- Det är fantastiskt kul att ett svenskt bidrag tar position i Europa i stenhård konkurrens. Tele2 har också belönats som Sveriges bästa sponsring vid Sponsrings & Eventföreningens årliga gala, Gyllene Hjulet. 

Tele2 Arena blev också Europas första arena att erbjuda livesändningar via mobilen via systemet StadiumVision Mobile.

Kraften i den uppkopplade arenan märktes bland annat under en Avicii-konsert på Tele2 Arena. Datatrafiken på arenan den kvällen var fyra gånger högre än datatrafiken för centrala Stockholm.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.