SOK bygger eget OS-hus

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Foto: SOK

– Det är första gången i den olympiska historien som vi har ett eget hus. Det är en unik möjlighet för aktiva, ledare, partners och alla svenskar på plats i Pyeongchang att ha ett hem utanför tävlingsarenorna, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo.

Huset blir möjligt tack vare ett kreativt tänk. SOK slår armkrok med två företag.

Mötesplatsen för alla svenskar

I samarbete med partners som Discovery och Scania håller Sweden Arena på att byggas upp i Sydkorea. Arenan kommer att finnas intill de blivande OS-backarna för slalom och storslalom. I samma bergsområde finns invigningsarenan där även medaljceremonier kommer att hållas om kvällarna.

Tävlingarna för längd, skidskytte och Big air är belägna bara några kilometer bort.

– Tillsammans med våra partners kommer vi att skapa en naturlig och härlig mötesplats för alla svenska företag och varumärken som vill synas i samband med OS. Vi kommer att ha dagliga aktiviteter som ger ett ständigt flöde av besökare till huset. Medier, kungligheter och svenska olympier kommer att finnas på plats i Sweden Arena, säger SOK:s marknadschef Anna Lundin.

Livesända presskonferenser

Nations Village i Yongpyong består av sju hus kopplade till endera nationella olympiska kommittéer eller stora olympiska partners. Husen som byggs upp återanvänds av byggherren, och det svenska huset har tidigare varit på plats i Sotji, Rio och senast under America’s Cup på Bermuda. SOK:s partners som kommer att ha Sweden Arena-huset som sitt andra hem under OS-veckorna i februari nästa år.

– Vi storsatsar på de olympiska spelen och ett samarbete med SOK på plats i Pyeongchang känns väldigt spännande. I Sweden Arena kommer vi att ha en livestudio där vi livesänder samtliga presskonferenser, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery Networks Sweden och Eurosport.

Mottagning för internationella gäster

Sweden Arena kommer att vara värd för mottagningar med internationella gäster, som sker i samarbete med den svenska ambassaden i Sydkorea. Svenska företag är med och skapar den nya arenan.

– De olympiska spelen är ett unikt skyltfönster och detta partnerskap ger oss en bra möjlighet att synas i en region där vi allt starkare etablerar oss som en viktig partner för hållbara transportlösningar. Vi vill absolut vara med vid det här första tillfället och hoppas att Sweden Arena blir en tradition som håller i sig även över kommande olympiska spel i Tokyo och Peking, säger Scanias Anders Gustafsson, Executive Regional Director för Scania i Asien och Oceanien.

På plats i Sweden Arena kommer det att serveras klassisk svensk husmanskost från en hovleverantör. Det kommer finnas möjlighet att köpa kläder och accessoarer ur den svenska OS-kollektionen. Det ges möjlighet att sjunka ned i sköna svenska möbler för att följa Discoverys OS-sändningar med svenska kommentatorer. Mycket av det bästa med Sverige samlat på ett ställe.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Satsningen mot allsvenskan har varit dyr för Helsingborgs IF. Så dyr att klubben inte har betalat hyran för hemmaarenan Olympia sedan ett halvår. Skulden är på 1,7 miljoner kronor. HIF och staden har kommit överens om att klubben ska börja avbetala skulden i januari 2019.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

HockeyAllsvenskans 14 lag spelar i två olika divisioner – ur ekonomisk synvinkel.

 Bakom ligans jättar, som AIK, Modo och Leksand, med en beräknad omsättning upp mot 80 miljoner kronor hittar vi lag som Västervik, Vita Hästen och Tingsryd som ska klara säsongen 2018-2019 på cirka 15 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Under tiden Fifa funderar på ersättning till spelarnas klubbar till VM i Frankrike handlar ett privat företag. Bostadsutvecklaren OBOS har skrivit ett femårigt avtal med Svenska fotbaollförbundet värt 40 miljoner kronor.

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Anna Brolin, 38, känner att hon är nära gränsen för vad kroppen orkar. Under det senaste har hon synts i program efter program. TV4-ledningen har belastatat henne hårt, men nu säger hon från. Eller rättare sagt, läkaren gör det.

– Jag hoppas verkligen att jag har dragit bromsen i tid, säger Anna Brolin.

Landslagsspelare och skyttekungar säljs, men det kanske mest anmärkningsvärda klubbytet är omskrivet med mindre bokstäver och mindre pengar. Ändå är det en mycket, mycket betydelsefull spelare i. Det gäller en 36-årig dominant som är Janne Anderssons favoritspelare..