I samarbete med Lidingöloppet

Äventyrs-Aron vill få alla att lyckas

Med devisen ”alla ska få chans att lyckas” agerar äventyraren Aron Anderson ambassadör för TCS Lidingöloppet. Han om någon vet vad det innebär att göra det bästa av livet utifrån sina förutsättningar.

Ingen utmaning är för stor för Aron Anderson, 29. Ända sedan han som åttaåring fick beskedet att han har cancer i korsbenet och cellgiftsbehandlingen inte hjälpte, med operation och ett liv i rullstol som konsekvens, har han antagit utmaningarna: kälkhockey i fyra Paralympics, bestigit Kebnekaise, genomfört En Svensk Klassiker inklusive Vasaloppet, Vätternrundan och TCS Lidingöloppet – och nu senast skidat 300 kilometer från kontinentkanten av Antarktis in till Sydpolen sittandes i en kälke. Bland annat.

Känner tacksamhet

Det sistnämnda var värt besväret, enligt ambitiöse Aron. Hans mål var att samla in 6,4 miljoner kronor till Barncancerfonden. Det blev 6,5 miljoner!

- Jag känner en stor tacksamhet när jag tänker på alla människor som har engagerat sig och bidragit med pengar. Det här är den största utmaningen av alla jag har genomfört, speciellt som att jag var magsjuk en del av tiden. Det var dessutom uppför större delen av sträckan och inte något vidare glid i snön, förklarar Aron Anderson. 

Han är ambassadör för TCS LidingöRullet och TCS LidingöRuset, loppen som inleder Lidingöloppshelgen som alltid arrangeras sista helgen i september. 

Finansierar hämtning

Loppen har funnits sedan 2004 och 2013, och startade med 194 deltagare för att spränga gränsen med 1 000 anmälda 2016. 

TCS Lidingörullet är två kilometer långt och öppet för alla som tar sig fram med rullande hjälpmedel. I TCS LidingöRuset kan de som går i grundsärskola eller arbetar på dagcenter, alternativt dagligverksamhet, välja mellan ett lopp på 1,7 kilometer och ett på fyra kilometer. Lidingöloppets sponsorer ställer upp och finansierar hämtning och lämning av deltagarna i TCS Lidingöruset.

I båda loppen går de tävlande i mål där samtliga deltagare under Lidingöloppshelgen går i mål, och kan därmed se sig på storbildsskärmen samt spurta mot klockan – precis som alla andra.

Stärker självförtroendet

Att vara ambassadör innebär att delta i marknadsföringen inför loppen, vara på plats för och dela ut medaljer och mingla med deltagarna. Dessutom deltar Aron Anderson även i loppen inklusive TCS Lidingöloppet. 

- TCS LidingöRullet och TCS LidingöRuset är viktiga eftersom alla får chansen att lyckas. Det stärker självförtroendet att anta utmaningen och klara den. Allt fler arrangörer ger den här gruppen chansen tack vare egna lopp, men TCS Lidingöloppet var tidigt ute. Nu gäller det att sätta konceptet ordentligt och sedan utveckla det vidare, förklarar Aron Anderson, som har fått en egen backe i loppen för deltagare med funktionsnedsättning uppkallad efter sig: Aronbacken.

- Den är de här loppens egen ”mördarbacke”! Vi skojade om det i planeringen av mitt arbete som ambassadör, att jag skulle få en egen backe uppkallad efter mig, och sedan blev det verklighet.  Hur coolt som helst!

 

TCS LidingöRullet och TCS LidingöRuset har gått från knappt 200 deltagare till över 1 000 på bara några år. Lidingöloppets sponsorer bekostar hämtning och lämning av deltagarna för att så många som möjligt ska kunna delta. Här kämpar sig deltagarna upp för Aron-backen, som uppkallats efter loppens ambassadör: äventyraren Aron Anderson. -- Foto: Eddie Granlund, Lidingöloppet