Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Sponsring kan bli så urbotat dumt - se bara på IMG

Patrick Sjöberg, Sven Nylander, Ludmilla, Mats Wilander och nu senast i största skalan någonsin, Tiger Woods. Exemplen är många. Här har miljarder försvunnit för sponsorer på ett sätt som inte borde få hända.

Vore jag ansvarig chef för Andersen, Nike, EA med flera skulle jag stämma skiten ur IMG. Deras beteende är bedrägligt, lögnaktigt men framförallt korkat på en nivå som inte finns. Som affärspartner till världsledande företag har de agerat omoraliskt på nivån att Tiger som jämförelse framstår som Moder Theresa hur orimligt det än kan låta.

Törs någon sponsra enskilda idrottsmän?

Frågan är enkel. Törs man som företag sponsra individuella stjärnor?

På andra sidan har vi systrarna Kallur, Gunde med flera lysande exempel på hur idrottsstjärnor kan berika företagens aktieägare.

Listan på vad man måste göra är enkel att producera i efterhand. Ta reda på hur IMG gjorde med Tiger och gör allting tvärtom. Att sälja in Tiger som konservativ, family values och Mr Perfect för att nå den kristna medelklassen (och de företag som riktar sig mot den gruppen) när man i tiotalet år vetat att det var en otrogen sexgalning med förkärlek för sex som inte fanns med i flickböckerna när jag var liten är så fullständigt tokdumt att det inte ens går att förstår hur Mark Steinberg har tänkt. Av alla lysande karriärer som borde gå åt skogen så leder Mark S just nu.

Hade man gjort Tiger mer av Rockstjärna med en annan attityd hade man fått mindre pengar, andra sponsorer men en längre karriär. Jag menar, vem bryr om Mick Jagger är otrogen, det är halva idén med att vara Mick Jagger?

Mark McCormack må vända sig i sin grav

Den transparens som Internet skapar har förändrat världen och även sponsringen av stjärnor. Digitala fotspår som sms, mail, facebook kommentar med mera skapar. Att någon nu tjänar på att publicera Tigers SMS precis när krishanteringen började fungera och skickar tillbaka Tiger och hans kvarvarande sponsorer till ruta ett är ett typiskt tecken på den nya världen.

Sammantaget så bör man undvika att sponsra enskilda stjärnor och om man gör det (för det finns stora vinster) skall man vara fruktansvärt noggrann. Kraven är att personen inte bara skall vara världsledande utan dessutom intelligent, social, bildmässig (helst snygg) samt viktigast, integritet och moral. Personen måste också ha värderingar utåt som rimmar med företagets. Banker med höga bonusar får skippa Carolina Klyft etc.

Mark McCormack må vända sig i sin grav, det företag han skapade med så mycket hjärta togs över av räknenissar och sedan har Tiger som deras primära intäktskälla körts i botten för snöd vinnings skull av företaget trots att de vetat att katastrofen var nära (vore korkat att peka ut senior vice president Mark Steinberg som ansvarar för Tiger som personligt ansvarig av skäl som har med USAs juridiska system att göra).

IMG utvecklades genom att ge enskilda idrottsmän stora intäkter som följd av att McCormack ”uppfann” sponsringen med Jack och de andra i slutet av femtiotalet. Tragiskt att samma företag 50 år senare är den som genom sin kriminellt inkompetenta hantering av Tiger Woods nu är den aktör som gjort mest för att förhindra att enskilda idrottsmän tjänar pengar på samverkan med näringslivet.

Dan Persson

Att aldrig stå på fel sida – det är nyckelord för Never Offside som erbjuder svenskt föreningsliv nya inkomstmöjligheter. Företaget startades 2014 och är idag en viktig samarbetspartner för flera elitklubbar i våra största lagidrotter.

Never Offside bygger digitala nätverk i syfte att skapa nya intäkter där klubbens olika partners, och supporters, kan möta varann.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.