Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Rädda fotbollen, gullandet med rötäggen måste bort

Diskussionen om de böter DIF fick för höstens publikinvasion på plan är egentligen rätt ointressant. Överklagandet kan spara en krona för DIF men för fotbollen är det bättre att DIF betalar. Vi måste sätta ett pris på huliganerna.

Fotbollen har inte bara ett väderproblem och ett kvalitetsproblem med Europas 28:e liga i kvalitet (jämför elitserien som är två eller trea i världen, där man sitter under tak i värme), fotbollen har ett jätteproblem med huliganer, firmor, box och de kriminella och debila kretsar som attraheras av detta.

Betalande men olönsamma kunder

Att Djurgården ville ha stängsel och att DIF saknat uppsåt, att DIF agerat för att förhindra och så vidare är i sammanhanget petitesser. Oskulden får nu ställa upp och agera den bedagade damen för ett större syfte. Då är kostnaden som DIF har att betala en försumbar kostnad för att rädda fotbollen.

Fotboll på den här nivån är inte det RF, SvFF med flera påstår, någon form av högsta nivå av en folkrörelse som bygger på ideella föreningar och engagemang från dess medlemmar. Fotboll när vi pratar om allsvenskan är upplevelseindustri och ingenting annat.

Uppdraget är att optimera intäkten. Så enkelt är det. Även om då idioterna och dårarna till huliganer är betalande kunder så är de olönsamma.

Måste garantera trivsel

Skall man över tid attrahera sponsorer och en stabil medelklasspublik som tar med sig nästa generation behöver man garantera att det är säkert, trevligt och kul att gå på fotboll. Lyckas man inte med detta finns inga förutsättningar att höja kvaliteten och då kommer globaliseringen att slå ihjäl allsvenskan, Champions League på tv vinner.

Det är alltså upp till Allsvenskan att lägga om kursen totalt. Allt gullande med rötäggen som skett utifrån tesen ”det är väl inte så farligt och vi måste ha den fanatiska publiken för att skapa stämning” måste omgående läggas ner.

Då är man på väldigt fel väg om man som Hammarby kommenterar de egna fansens hot mot AIKs anställde som en liten händelse. Rätt svar hade varit. ”Vi skall tillsammans med AIK göra vårt yttersta för att identifiera dem. Polisanmäla dem och självfallet utesluta dem om de är medlemmar och porta dem från matcherna. De skadar vår förening och vår verksamhet.

Det är nämligen ganska enkelt att göra fotbollen till något trivsamt.

Engelska ligan kunde, minsann

Medlemskap i s.k. firmor bör omgående vara skäl nog att bli portad från arenorna. För säkerhetsskull bör man i de fall medlemmar i firmor har barn även göra en anmälan till socialförvaltningen. Den människosynen kan inte vara förenlig med föräldraansvaret.

De fans som organiserat sig i föreningar kan vara ett fantastiskt stöd för klubbarna men även här måste klubbarna vara stenhårda i kraven på vad som tolereras. Även här måste det hållas kliniskt rent från idioterna.

Ta bort ståplatserna eller minska antalet ordentligt. Behåller man ståplats bör minimiålder läggas på 20 år. Kidsen skall inte bli upplärda av idioterna. Engelska ligan har visat att det är en framgångsrik väg.

Alla de som av polisen påstås ha medverkat vid slagsmål och kravaller utanför arenan bör självfallet också portas på fem år.

Alternativet – bara utför

Gör om arenan till privat område så att matchen är en privat tillställning där klubben bestämmer vem som får vara där. Då kan klubbarna också ta över hela kostnaden och ansvaret för säkerheten på plats.

Självfallet blir fotbollen i någon mån tråkigare. Ett par tusen galningar som sjunger i 90 minuter skapar stämning men om några hundra av dem skrämmer bort alla sponsorer och en stor del av den potentiella publiken så har man inte råd. Med tanke på att kvaliteten på fotbollsspelandet är så låg måste Allsvenskan ta sig igenom stålbadet och skapa en ny upplevelse, ett nytt varumärke och en ny marknad.

Det är inte enkelt, det är inte ens säkert att det går men alternativet är en fortsatt utförsbacke för fotbollen.

Dan Persson

Olle J. (inte verifierad)

lör, 2010-04-10 06:45

1. Inlägget innehåller en

Inlägget innehåller en tämligen unken klassanalys. Direkt hämtat från England men det är mycket osäkert om det är applicerbart på svenska förhållanden överhuvudtaget. Det är ålder som tycks misstas för klass. Att göra fotbollen till en mindre attraktiv produkt för människor mellan 15-30, med mycket fritid och faktiskt i många fall mer disponibla pengar efter att räkningar är betalda, och sedan hoppas på att medelklassen, som har mindre tid och erbjuds många andra alternativ (fredagsmys), skall fylkas till arenorna låter orealistiskt. I alla fall så länge matcher inte ens spelas på helgerna utan på måndagskvällar.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.