Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Magnifikt, men årsredovisningen inte lika rolig"

SvFF bjöd in till visning av nationalarenan. Den blir fullständigt fantastisk. Det är bara att konstatera. Det har heller aldrig någonsin ifrågasatts.

Det intressanta för mig som inte riktigt såg de närvarande landslagsspelarna som viktiga, även om jag kände igen fyra, kanske fem av dem, var istället det ledande företrädare för SvFF ansåg om deras investering i arenan och om spelet för att få AIK att välja Nationalarenan samt ståplatsläktarnas storlek.

Förvånande påståenden

För att ta AIK först så var de påståenden vi fick höra en smula förvånande.

Det som inte var förvånande var bekräftelsen att AIK:s planhyra per såld biljett på intet sätt når upp till Nationalarenans affärsplan. Man är beredd att ta en ordentlig förlustaffär då det är psykologiskt viktigt att AIK fortsätter spela i Solna.

Det förvånande var istället påståendet att AIK skulle välja Nationalarenan eftersom Solna Stad annars skulle överväga hur man agerar för övrigt stöd till AIK, dvs till ungdomsidrott, träningsanläggning och liknande.

AIK väljer via en upphandling

AIK har valt att göra en professionell upphandling på en imponerande nivå, väl över lagkraven för offentlig upphandling. Här är lika behandling av aktörerna från AIK:s sida en självklarhet.

Det är dessutom det börsnoterade AIK Fotboll AB, dvs elitverksamheten som gör upphandlingen medan ungdomsverksamheten som har mest stöd från Solna drivs i föreningen, en annan juridisk person. Här gör Solna Stad och Nationalarenan en sammanblandning som får anses motstridig upphandlingsförutsättningarna om de uppgifter vi fick höra är korrekta.

Att kommunala bolag enligt kommunallagen inte får subventionera verksamhet som har privata bolag som konkurrenter blir en tillkommande försvårande faktor (Solna stad äger 16 procent så formellt är arenan inte ett kommunalt bolag).

Svårt för alla politiker

Nu har även den politiska oppositionen i Solna ett stort AIK-hjärta så Johanna Graf hamnar i en ambivalent situation. Dels kan hon inte acceptera att man riskerar skattebetalarnas pengar och dels kan ingen Solna politiker låta bli att stödja AIK.

Det som går att konstatera är att AIK:s ambitiösa försök att göra en professionell och korrekt upphandling av arenaavtal har förstörts av Solna Stad och Nationalarenans upplägg. Vi kan också konstatera att min blogg ”Grattis AIK, ni gör bästa arenaavtalet någonsin” var helt korrekt. Fortsättning följer.

Sedan SvFF. Först lite bakgrund. De pengar SvFF har satsat (beslut på årsmöte) i Nationalarenan är vinsten från försäljning av Råsunda. D.v.s. i nuläget finns ingen risk att verksamheten påverkas. SvFF:s bedömning att det finns några inkörningsår med förlust är också helt korrekt. Det som skiljer är deras bedömning att det sedan blir vinst och min bedömning att förlusten är evig.

Då måste också förbundet betala

SvFFs påstående att ingen nationalarena av den här storleken och kvaliteten skulle ha byggts om inte SvFF initierat affären är säkert korrekt. Dock så bygger Stockholm en nästan likvärdig arena, Göteborg har en nybyggd arena och Malmö likaså. Det är osannolikt att landslaget inte hade kunnat spela hemmamatcher även om inte Nationalarenan byggts.

Om Nationalarenan (fastighetsbolaget) liksom de flesta andra arenabolag går med stora förluster varje år så uppstår dock ett läge där även SvFFs verksamhet påverkas. När detta sker går dock inte att bedöma. Att risken föreligger är uppenbart.

Om långivarna kräver en nedskrivning av fastighetsvärdet utifrån intjänandeförmågan så drabbas normalt sett alla ägare lika. Dock inte här enligt SvFFs företrädare, Sune Hellströmer gör bedömningen att infriande av borgensåtaganden inte kommer drabba dem i samma utsträckning som övriga ägare. Här måste erkännas att jag lyfte på ögonbrynen. Jag är tveksam till om Solna stad, Peab, Fabege tycker om den inställningen.

Nu finns ståplats, men då viker intäkterna

Historiskt har självfallet bankerna alltid valt enklaste vägen ut, dvs rikaste aktör så SvFF har empiriskt stöd för sin bedömning. Moraliskt föreligger dock vissa problem och man glömmer att de andra ägarna har regressrätt.

Till sist så är upp till 14 000 ståplatser förvånande. Oavsett om ståplats skapar stämning så ger ståplats minst intäkter, det är ett känt faktum.

Den här mängden ståplatser skapar mycket stora tveksamheter gentemot affärsplanen och PWCs utredning med krav på 345 miljoner i omsättning i fastighetsbolaget.

Sammanfattningsvis så blir Nationalarenan en helt fantastisk arena, därom föreligger inget tvivel. Upplevelsen av en fullsatt arena med ett vinnande landslag eller en konsert med Bruce, Madonna, Stones, U2 kommer att bli magisk. Årsredovisningen blir inte en lika rolig upplevelse.

Dan Persson

beatles (inte verifierad)

tors, 2011-08-11 10:46

1. Perssons analys är helt rätt.

Perssons analys är helt rätt. Arenan i Solna och den på Söder kommer båda att gå med stora förluster. År efter år. Globen har aldrig gått med vinst. Kolla in hur många evenemang Nya Ullevi har per år. Den står tom ca 340-350 dagar om året. Dessutom ska finns konkurrens från Parken i Cph. Och varför drar alla fram artister som redan är pensionärer och eller snart blir in de som ska rädda arenaekonomierna. Men Nationalarenan kommer liksom Turning Torso ändå bli ngt folk är stolta över. Trots att det kostar. År efter år, efter år. Folk glömmer.

Asdf (inte verifierad)

tors, 2011-08-11 17:18

2. @beatles Vilken arena på

@beatles Vilken arena på Söder? Zinkensdamm? Stockholmsarenan ligger i Johanneshov.

beatles (inte verifierad)

tors, 2011-08-11 20:43

3. Alltså, allt söder om Slussen

Alltså, allt söder om Slussen är Söder. Jag är säker på att Du också kommer att hitta till Madeleine Sjöstedts minnesmärke över sig själv och dumskalarna sammansvärjning.

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Sannerligen ett annorlunda initiativ. SOK, Sveriges Olympiska Kommitté utropar "Anta en olympisk utmaning! och förklarar: "Är du sugen på att utmana dig själv och få träningstips av en olympier? Då är Olympisk Utmaning helt rätt för dig."

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Över en halv miljon insamlade på ett dygn

Brynäs vädjan till fansen för att säkra stjärnorna har gett ett ett sanslöst gensvar! På bara några timmar samlade Brynäs fans in över 628 000 kr efter klubbens vädjan om hjälp för att slutföra  stjärnvärvningarna. Insamlingen ska hjälpa SHL-klubben att finansiera värvningarna av forwarden Patrik Berglund, 32, och backen Simon Bertilsson, 29.