Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Dessa tittarstormar och följderna…"

Allsköns media kan från tid till annan skapa tittarstormar (dvs 50 pers som ”rasar”) på temat att rättigheter hamnar hos kommersiella kanaler som tar betalt för det de visar och att då ”svenska folket” inte får se något. Detta lämnar mig kall.

På grund av tittarstormar kan allsköns politiker få för sig att en statsfinansierad tv skall kunna vara med i matchen om rättigheter till de stora eventen.

Vi andra finns också

Jag tittar lite på tv, men allt jag ser är public service, dvs SVT och ibland BBC. Dvs reklamfri tv. Det har mer att göra med att jag inte säljer min fritid för 38 minuter per timme och i största allmänhet tycker tv är ett gammalt media.

De två timmar per månad jag uppnår i tv-tittande gör mig icke representativ, sen konsumerar jag mer via play, dock utan att kunna anses nära den genomsnittliga tv-tittaren

Min syn är enkel. SVT skall inte jaga tittare och inte lägga deg på något så dumt som sportsändningar. Sedan är bra sportsändningar fantastisk underhållning men det är lite Darwin awards över det hela.

Ingen rättighet att betala...

Vill man titta på fotboll, hockey, golf, motorsport, OS och liknande får man pynta. Det är ingen rättighet.

När och om jag tittar på sport på SVT skall jag slippa de skyltar som är skälet att jag inte tittar på en kommersiell kana.

Det är klart att SVT tappar tittare som en följd av att de inte har de populäraste sportprogrammen.

Ett femårigt TV-krig

Men SVT är public service och ingenting annat. Arrangörer av idrottsförbund skall sälja sig till högsbjudande. Licenspengar räcker inte längre i de sammanhangen då live sport snart är det enda som fungerar i tablåerna.

Vi ser nu bara början på ett femårigt krig där tv:s framtida affärsmodeller blir del av en komplex situation som ingen idag förstår.  Där skall idrottens arrangörer go for the money och ingenting annat och SVT skall inte vara med för de har inte pengar.

Då är det så här. Reklam och Mediabyråernas modeller, provisioner och ersättningsstrukturer är så starka att det försenar övergången till att idrotten behåller tv-rättigheterna och sänder själva via webb långt efter att tekniken gjort själva tv-sändningen omodern.

Spelbranschen går före

Men någonstans mellan 2016 och 2019 kan allsvenskan i fotboll med flera aktörer börja räkna på att köra i egen regi eller i en annan form av samverkan med ett tv-bolag där man behåller mer.

Eftersom ingen vet hur vi definierar tv om fem år så är det enda vi vet att allting kommer att ställas på ända. Det vi vet är att live event kommer att öka i värde. Därför är det viktigt att idrotten redan nu börjar planera för hur de skall optimera intäkterna från livebilder utan mellanled i form av tv-bolag.

Spelbranschen går före och så småningom finns det modeller där ett onödigt mellanled är borta.

Tekniken är lösningen

Men det vi vet är några enkla saker.

= Live-tv från sportevent ökar i värde.
= Svt kan inte göra av med våra licenspengar på att delta i racet om sporteventen, de får sända sånt som är billigt.
= Idrotten måste få större del av pengarna över tid.

Det underbara är att teknikutvecklingen löser allt detta åt oss.

Dan Persson

Max pesos (inte verifierad)

tis, 2012-03-27 22:12

1. Håller med dig fullständigt.

Håller med dig fullständigt.

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Landslaget förblir en dröm för de flesta. Få kommer ens halvvägs. Men många blir vinnare i alla fall.  De vänjer sin kropp vid rörelse – de motionerar och anstränger sig regelbundet som vuxna. De utrustar sig själva med mer styrka att stå emot ökad ålder och sjukdom. Mycket tack vare att de i unga år fick den vanan. I unga år skaffade de sig en livsstil – via idrott och skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

 Internationella spelaraffärer i fotboll begriper man sig sällan på. Brassen och speleleganten Coutinho är en av fotbollsvärldens bästa spelare, men i Barcelona blev det aldrig någon succé och det har länge stått klart att spanjorerna vill sälja honom. Men efter massor av spekulationer står det nu klart att hans karriär fortsätter i Bayern München.